Igår var ett gäng utvecklare från Aftonbladet på det fantastiskt trevliga och välbehövliga seminariet Optimera STHLM om webboptimering. Gick du miste om det går det förstås att se i efterhand eller följa det ganska omfattande twitterflödet.
Bland annat nämnde Martin Källström från Twingly de tester som föregick vårt första Superlive, där vi gjorde flera “dolda lanseringar” för att vi och våra tänkta samarbetspartner skulle få möjlighet att testa systemen under verklig last. Den gången slutade det med att Twingly backade ur, men de ska ha all cred för att de gjorde det istället för att dra en rövare och hoppas att det skulle fungera ändå.
Stefan Pettersson, en av våra gamla konsulter (och numera jägarkille), pratade om hur man kan använda Ajax och REST för att bygga moderna webbapplikationer. Det är en arkitektur som vi har dragit mycket nytta av i bland annat vår registreringsprocess. Som en extra bonus gav han en liten glimt av det arbete som jag med flera har gjort för att förbättra laddningen av annonser och revolutionera användarupplevelsen av Aftonbladet.
Genom att använda oss av så kallade “friendly iframes” kan vi parallellisera laddningen av annonser och få en bra avvägning mellan att leverera annonserna så fort som möjligt och att leverera innehållet så fort som möjligt. Sedan en månad tillbaka kör vi tester där en liten del av våra besökare får friendly iframe-annonser, och vi mäter förstås effekterna på alla möjliga sätt.
En utförligare beskrivning av vad vi har gjort och vad det har fått för effekter kommer här om någon vecka (först ska vi bygga klart våra nya bildspel och delta på fler intressanta konferenser), men här kommer samma lilla smygtitt som bjöds på under gårdagen. För tydlighets skull är den filmad från en jättelångsam uppkoppling i Nya Zeeland.