Aftonbladet på Optimera STHLM!

Igår var ett gäng utvecklare från Aftonbladet på det fantastiskt trevliga och välbehövliga seminariet Optimera STHLM om webboptimering. Gick du miste om det går det förstås att se i efterhand eller följa det ganska omfattande twitterflödet.

Bland annat nämnde Martin Källström från Twingly de tester som föregick vårt första Superlive, där vi gjorde flera “dolda lanseringar” för att vi och våra tänkta samarbetspartner skulle få möjlighet att testa systemen under verklig last. Den gången slutade det med att Twingly backade ur, men de ska ha all cred för att de gjorde det istället för att dra en rövare och hoppas att det skulle fungera ändå.

Stefan Pettersson, en av våra gamla konsulter (och numera jägarkille), pratade om hur man kan använda Ajax och REST för att bygga moderna webbapplikationer. Det är en arkitektur som vi har dragit mycket nytta av i bland annat vår registreringsprocess. Som en extra bonus gav han en liten glimt av det arbete som jag med flera har gjort för att förbättra laddningen av annonser och revolutionera användarupplevelsen av Aftonbladet.

Genom att använda oss av så kallade “friendly iframes” kan vi parallellisera laddningen av annonser och få en bra avvägning mellan att leverera annonserna så fort som möjligt och att leverera innehållet så fort som möjligt. Sedan en månad tillbaka kör vi tester där en liten del av våra besökare får friendly iframe-annonser, och vi mäter förstås effekterna på alla möjliga sätt.

En utförligare beskrivning av vad vi har gjort och vad det har fått för effekter kommer här om någon vecka (först ska vi bygga klart våra nya bildspel och delta på fler intressanta konferenser), men här kommer samma lilla smygtitt som bjöds på under gårdagen. För tydlighets skull är den filmad från en jättelångsam uppkoppling i Nya Zeeland.


A Holistic View on Developer Productivity

What does developer productivity mean, really? Is it churning out more code or less code? Is it to have less bugs in production or shipping code more often? Is it doing a lot of things or just one thing? Let’s think about this for a moment. I believe developer productivity is about getting more things […]


Improving the usability of Aftonbladet Video-clip pages

We have recently started the process of improving the usability of video-clip pages. In order to get an idea of where Aftonbladet stands compared to other world-class online video/news providers, we conducted an online test answered by 110 visitors of Aftonbladet TV. In this test we compared their perception of an Aftonbladet TV video-clip page […]


Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up

Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up Thursday, 28th of April 2016: getting to know each other, guests arrive Friday, 29th of April 2016: the meet-up date We here at Aftonbladet had been planning on having a meet-up with iOS developers across various Schibsted companies for many months. We had a range of topics in mind for […]


Hackday: The Future of Storytelling is social, engaging and rewarding

We gathered students, journalists, developers and designers to get together and conceptualize something new for the news industry. This was our first organized hack event – The Future of Storytelling Hack. The hack was a team-based, news-media-focused prototyping and experimentation event within storytelling over two days at Kungsbrohuset, Schibsted and Aftonbladets headquarter in Stockholm. A good story used to […]