Deceptive UX: How To Trick People and What To Do About It

Talare: Nick Disabato – Interaktionsdesigner från Chicago.

Nick berättar om “Poor expectation management ” och olika negativa mönster som visar tydliga briser i design av webbapplikationer. Dessa mönster återfinns i allt från betaltjänster och annonser där tjänsten förmedlar fel information till besökaren.
Som användare är det ofta otydligt vad som händer med ex. min information i sociala medier och e-handelstjänster vid registrering och annonser som man klickar på.

Applikationer inger ofta falska intentioner och man får ofta något annat än vad man tror i ex. en kampanj som kan vara en inbjudningar till pyramidspel eller svårigheter att avregistrera sig från en webbtjänst. Tilliten för varumärket, produkten eller tjänsten påverkas mycket negativt vid dessa tillfällen.

Hur skulle vi då kunna undvika och förbättra för användaren och hur skulle då ett businesscase se ut? Vad kan vi mäta och hur kan vi skapa värde genom att börja använda bra design och UX?

Några användbara nyckeltal

  • Besökarfrekvens
  • Antal samtal från besökare
  • Antal nya registreringar
  • Antal problem på sociala medier

Hur kan vi bygga bättre design för att förhindra “Poor expectation management”

  • Hirarki – Vad vill vi att användaren ska göra på sidan ex. logga in, posta information, interagera etc.tydliggör förväntningar och intentionerna för besökaren.
  • Timing – Presentera information i rätt sammanhang.
    Ex. i ett köpflöde kan man presentera flera produkter efter färdig betalning.
  • Defaults – Var tydlig i vad man kan ändra på som användare
    Ex. i ett formulär eller editering av information.
  • Simplicity – vs Complexity
    Ofta vanligt i sociala medier och här kan man jämför rättighetsinställningar för ex. Twitter och Facebook.
  • Copy & Tone – Hur kommunicerar vi med våra användare, vilken ton använder vi?
Tankar och konkludering
  • Tillit hos användare tar tid att uppnå men går mycket snabbt att förlora.
  • Användarna kan och vill gärna hantera och ha kontroll på tjänsten man använder, kommunicera!
“Develop software like the end user knows your home adress!”
Slides på http://nickd.org

 

 


A Holistic View on Developer Productivity

What does developer productivity mean, really? Is it churning out more code or less code? Is it to have less bugs in production or shipping code more often? Is it doing a lot of things or just one thing? Let’s think about this for a moment. I believe developer productivity is about getting more things […]


Improving the usability of Aftonbladet Video-clip pages

We have recently started the process of improving the usability of video-clip pages. In order to get an idea of where Aftonbladet stands compared to other world-class online video/news providers, we conducted an online test answered by 110 visitors of Aftonbladet TV. In this test we compared their perception of an Aftonbladet TV video-clip page […]


Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up

Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up Thursday, 28th of April 2016: getting to know each other, guests arrive Friday, 29th of April 2016: the meet-up date We here at Aftonbladet had been planning on having a meet-up with iOS developers across various Schibsted companies for many months. We had a range of topics in mind for […]


Hackday: The Future of Storytelling is social, engaging and rewarding

We gathered students, journalists, developers and designers to get together and conceptualize something new for the news industry. This was our first organized hack event – The Future of Storytelling Hack. The hack was a team-based, news-media-focused prototyping and experimentation event within storytelling over two days at Kungsbrohuset, Schibsted and Aftonbladets headquarter in Stockholm. A good story used to […]