Eight Lessons for Developing Tablet Apps

Första sessionen lyssnade jag på Scott Smith som berättade om applikationsutveckling för tablets “Rules of the road”. Scott berättade om hur han själv upplevt vikten av att ha tydliga regler utifrån ett beställarperspektiv och att det finns några stora avgörande faktorer om man ska lyckas med utvecklingen av Tablet apps.

 (Scott Smith is the Senior Director of IT Publishing Solutions at Time Inc., where he leads (and takes most of the credit for) a twenty-person team that helps develop and integrate software across the enterprise.)
http://www.web2expo.com/webexny2011/public/schedule/detail/21834

#1 Choose the right partner
Lite marknadsföring för Woodwing men syftet var att tydliggöra att ett nära samarbete med en bra partner är avgörande.

#2 Know the territory
Vilken tablet är rätt för dig och din produkt? Fundera igenom vilket operativ som är bäst för dina behov och checka av samt jämför key features som du behöver.

#3 Get business “by-in” on your “rules of the road”.
Tiden är ofta det viktigaste, man vill vara först ut med en produkt i ex. ipad men det finns tid att spara om man tänker och planerar på rätt sätt innan man sätter igång utvecklingen.

– Vem är sponsor för affären?
– Vem äger produkten
– Är det en strategisk investering, finns en specifik ROI?
– Hur ska produkten marknadsföras och till vem?
– Vilka konsekvenser får vi om vi inte lyckas?
– Sätt ett lanseringsdatum som inte får flyttas.

#4 Document your vision – med fördel med bilder
Sätt en limit på feautres för att förhindra att scoopet växer, minska förvirring och minska time to market. Det går alltid att tillföra funktioner efter lansering, börja i liten skala för att nå i mål. Ofta vet vi inte hur användaren vill att applikationen ska fungera. Underlätta arbetet för utvecklarna med att sätta vad vi ska ha och vad vi inte behöver.

 #5 Creation is a messy business
Prioritera funktionerna som förmodligen inte kommer med, det kommer förhandlingar och då behöver det finnas en tydlig prioritering.  Undvik otydliga signaler och håll dig till en backlog.  Tänk dig för, det går inte att öka farten enkelt med fler utvecklare eller mer pengar, prioritera!

 #6 Fight off everyone else – “Rambo” 
Du har en stor uppgift, skydda teamet och utvecklarna till varje pris för att de ska lyckas med lanseringen.

#7 When you first see the app… dont’t panic
Är det den här appen du bad dem bygga eller har utvecklarna valt ett fel spår som gör att ett nytt affärsbeslut behövs? Om inte, vilka konsekvenser ser vi, kan vi fortsätta?

 #8 Keep it short – Håll utvecklingsiterationerna så korta som möjligt
Minimera antal personer som pratar med utvecklarna, du är antagligen ingen av dem. Fokusera istället på att buggtesta appen, du kanske hittar något som utvecklarna missade, är dessa showstoppers? Gör en lista av alla bugger, vilka är showstoppers och vad är “övrigt”.

 #9 Early or late? Om du inte är generad vid lanseringen av första lanseringen “då har du lanserat för sent”.
Generad vid lansering? Det är något bra, appen ska inte vara färdigutvecklad och det kommer finnas fel men det drabbar inte time to market.

 


A Holistic View on Developer Productivity

What does developer productivity mean, really? Is it churning out more code or less code? Is it to have less bugs in production or shipping code more often? Is it doing a lot of things or just one thing? Let’s think about this for a moment. I believe developer productivity is about getting more things […]


Improving the usability of Aftonbladet Video-clip pages

We have recently started the process of improving the usability of video-clip pages. In order to get an idea of where Aftonbladet stands compared to other world-class online video/news providers, we conducted an online test answered by 110 visitors of Aftonbladet TV. In this test we compared their perception of an Aftonbladet TV video-clip page […]


Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up

Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up Thursday, 28th of April 2016: getting to know each other, guests arrive Friday, 29th of April 2016: the meet-up date We here at Aftonbladet had been planning on having a meet-up with iOS developers across various Schibsted companies for many months. We had a range of topics in mind for […]


Hackday: The Future of Storytelling is social, engaging and rewarding

We gathered students, journalists, developers and designers to get together and conceptualize something new for the news industry. This was our first organized hack event – The Future of Storytelling Hack. The hack was a team-based, news-media-focused prototyping and experimentation event within storytelling over two days at Kungsbrohuset, Schibsted and Aftonbladets headquarter in Stockholm. A good story used to […]