Mobile First (Peter)

Ett genomgående tema på konferensen är mobilen och hur viktigt det är att förstå och följa utvecklingen. Det här var den hittills bästa sessionen.

Den här sessionens tes är: Web products should be designed for mobile first.

1. Growth = Opportunity
Alla har mobiler och försäljningen ökar enormt. 40% av alla tweets är via mobil. 16% av nya användare på Twitter börjar nu i mobilen. Om drygt 2 år passerar antalet Smartphones antalet PC:s. Hemmaanvändandet av PC har minskat med 20% i USA sedan 2008. Varför? Smartphone och Tablets ersätter. Mobila FB-användare använder FB dubbelt så mycket som datoranvändare. 33% av inläggen sker via mobilen.

Analys: Mobila enheter blir vanligare än datorer för att nå webben under 2013.

2. Constraints = Focus
Skärmstorlek: 1024×768 blir 320×480. 80% måste bort. Begränsningarna tvingar fram prioritering av vad som är viktigt. Hur? Ta reda på vad användarna verkligen vill ha.

Nätverkshastighet: uppkopplingen går upp och ner. Lösning: skicka mindre data, komprimera och optimera för mobila enheter så blir webben automatiskt bättre

Omgivningen – mode of use: Mobilen används ofta i en rörig miljö i farten. Designa för ett öga och en tumme. Bra och enkel design i mobilen blir bra och enkel design på webben. Gör det som är viktigt för användarna.

3. Capabilities = Innovation
Tilt-scrollning. Tilta framåt och bakåt för automatisk scrollning. Går att göra för våra artiklar.

Touch-baserade skärmar. Hur använder användarna touch? Innehållet är interfacet. Jfr med hur barn interagerar med en iPad. Naturligt och enkelt. Vilka olika typer finns: tap, double tap, shake, rotate, drag etc. Läs mer här lukew.com/touch

Geolocation: var befinner sig användaren?

…och mer: NFC, två kameror, scanning, gyroscope, audio input, augmented reality…mm (se presentationen).

Slutsats #1: hur kan vi förbättra våra befintliga tjänster och utveckla nya med tanke på ovanstående punkter?

Slutsats #2: Utveckla för Mobilen först så blir även webben bättre. Enkelt att säga svårt att utföra. Webben sitter i väggarna. Vi har lite att göra när vi kommer hem.


A Holistic View on Developer Productivity

What does developer productivity mean, really? Is it churning out more code or less code? Is it to have less bugs in production or shipping code more often? Is it doing a lot of things or just one thing? Let’s think about this for a moment. I believe developer productivity is about getting more things […]


Improving the usability of Aftonbladet Video-clip pages

We have recently started the process of improving the usability of video-clip pages. In order to get an idea of where Aftonbladet stands compared to other world-class online video/news providers, we conducted an online test answered by 110 visitors of Aftonbladet TV. In this test we compared their perception of an Aftonbladet TV video-clip page […]


Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up

Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up Thursday, 28th of April 2016: getting to know each other, guests arrive Friday, 29th of April 2016: the meet-up date We here at Aftonbladet had been planning on having a meet-up with iOS developers across various Schibsted companies for many months. We had a range of topics in mind for […]


Hackday: The Future of Storytelling is social, engaging and rewarding

We gathered students, journalists, developers and designers to get together and conceptualize something new for the news industry. This was our first organized hack event – The Future of Storytelling Hack. The hack was a team-based, news-media-focused prototyping and experimentation event within storytelling over two days at Kungsbrohuset, Schibsted and Aftonbladets headquarter in Stockholm. A good story used to […]