Mobile First (Sara)

Talare: Luke Wroblewski

“Luke is currently Chief Product Officer and co-founder of Bagcheck Inc. Prior to this, he was an Entrepreneur in Residence (EIR) at Benchmark Capital and the Chief Design Architect (VP) at Yahoo! “
http://www.web2expo.com/webexny2011/public/schedule/detail/21259

Tänk på upplevelsen utifrån mobilen först, inte webben
“Mobile first and desktop second”
“Mobile applications first because there are better apps”

Trender 

  1. Bättre prestanda
  2. Bättre nät/uppkopplingar/anslutningar
  3. Molntjänster

Vad innebär det då rent praktiskt?
1) Groth = Opportunity
Mobile consumer – Fler mobila enheter nyttjas av fler användare i rask takt i jämfört med ex. PC. 16% av nya användare på Twitter kommer från mobilen.
– Shift in usage  – nya beteenden i mobila applikationer
– Additional Usage ex. Facebook i mobilen är vi mer aktiva än på webben.
Inte enbert native apps, även mobile web experience ökar och kommer att ta över PC som den mest vanliga webacess enheten i världen vid 2013. Vi ser förflyttningen och företag börjar tänka “mobile only” i vissa länder och beroende på typ av produkter man önskar nå ut med.
2) Constraints = Focus
Skärmstorlekar och upplösningar för mobila enheter gör att vi prioriterar bättre och hårdare på affärsvärdet och användarbehoven i produktutvecklingen. Allt får inte plats på samma sätt som i en webbrowser, vi fokuserar på viktiga features mer naturligt. Man lägger vikten på hur funktionerna används och användarbeteendet “minimal marketable feature”.
Design för mobilen är annorlunda för man använder en mobilapp på annat sätt i hemmet och i vardagen.  Tänk “One eyeball and one thumb”. Det är sedan enklare att tillföra fler funktioner för större enheter.
3) Capabilities = Innovation
En ny palett och verktygslåda har vuxit fram tack vare nya behov. Ex. “Tilt scrolling” kom till för att underlätta att man kan läsa artiklar på en mobil enhet utan att scrolla. “Touch” screens möjliggör att vi som användare kan interagera med enheterna och applikationen mer direkt vilket som ger oss nya möjligheter och beteenden. “Drag to reveal” uppdatera innehåll via touch genom att dra ner sidan för att ladda in ny information.
Ooops…. och här tog mina batterier slut.

A Holistic View on Developer Productivity

What does developer productivity mean, really? Is it churning out more code or less code? Is it to have less bugs in production or shipping code more often? Is it doing a lot of things or just one thing? Let’s think about this for a moment. I believe developer productivity is about getting more things […]


Improving the usability of Aftonbladet Video-clip pages

We have recently started the process of improving the usability of video-clip pages. In order to get an idea of where Aftonbladet stands compared to other world-class online video/news providers, we conducted an online test answered by 110 visitors of Aftonbladet TV. In this test we compared their perception of an Aftonbladet TV video-clip page […]


Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up

Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up Thursday, 28th of April 2016: getting to know each other, guests arrive Friday, 29th of April 2016: the meet-up date We here at Aftonbladet had been planning on having a meet-up with iOS developers across various Schibsted companies for many months. We had a range of topics in mind for […]


Hackday: The Future of Storytelling is social, engaging and rewarding

We gathered students, journalists, developers and designers to get together and conceptualize something new for the news industry. This was our first organized hack event – The Future of Storytelling Hack. The hack was a team-based, news-media-focused prototyping and experimentation event within storytelling over two days at Kungsbrohuset, Schibsted and Aftonbladets headquarter in Stockholm. A good story used to […]