NPR Everywhere: Even Better APIs and Content Strategies (Peter)

Den andra sessionen hölls av NPR från vilka vi lånat COPE-tänket. En sammanfattning av förra årets NPR-session finns här.

Utmaning: få ut innehåll i olika kanaler.

Principer:
– Bygg inte ett stort system – koppla ihop många mindre komponenter
– COPE (se tidigare inlägg)
– CMS och presentationslagret är olika saker
– ATOM (Storyn är NPR:s atom, Storyn har Assets (text, bild, video etc) och tillhör listor)
– IT is better to be incomplete than inaccurate

Mål för NPR:s API:
1. Öka effektiviteten i utveckling
2. Distribuera till partners
3. Tillåt omvärlden at bygga tjänster
4. Öka flexibilitet i vad som kan göras med innehållet

Det spelar ingen roll vilket CMS som använts bara innehållet sparas på ett bra sätt. Abstrahera innehållet och spara inte som HTML är NPR:s tips. Här har vi en bra bit kvar…

(Infoga bild av NPR Architecture of COPE)

Hur har det gått senaste 3 åren? Resultat och lärdomar:
– Ökad effektivitet -> ja, endast utveckling i presentationslagret krävs i de flesta nya projekt
– När API:et är byggt måste det användas rätt (internt och externt)
– Skalbarhet är viktigt. Cacha, cacha, cacha.
– XML användes till en början hela vägen i API:et men det krävde mycket underhåll. NPR byggde om hela arkitekturen och byggde om till serialiserade PHP objekt. Enklare kod och mer rakt på. Resultat: bättre prestanda, snabbare utveckling, inga enorma DOM-träd.
– Bilder. NPR använder Imagemagic.

Vad händer om hela storyn bygger på Flash eller flera bilder för att fungera? Lösning: tagga upp det som är viktigt i storyn.

Viktigt att trycka ut uppdateringar och om artikeln blivit borttagen.

Har externa utvecklare byggt tjänster på API:et? Ja, t ex iPhone-app. En google-utvecklare byggde också en NPR-Android-app på sin 20% innovationstid.

Hur hantera t ex bokrecensioner i ett Storybaserat API? Det går men kräver mycket logik i presentationslagret. Det finns begränsningar och lösningen är att bygga ett recensions-API.

Tips: bygg inte själva utan använd Mashery eller liknande. Det fanns inte när NPR började bygga sitt API.

Frågor:
– Bygger alla tjänster på API:et? Ja, alla nya. Fortfarande finns legacy som inte gör det.
– Hur hanteras UX? Inom utvecklingsteamet i 2-veckorssprintar.
– Hur hanteras CSS för olika kanaler? Varje kanal hanteras separat. I det bästa av världar kan ett presentations-API fungera.
– Hur tar man sig ur ett CMS-beroende där innehåll och presentation sitter ihop? Lös det inkrementellt. Låt ingen lägga in html direkt. Parsa och städa upp lite i taget.

Mer info: npr.org/blogs/inside


A Holistic View on Developer Productivity

What does developer productivity mean, really? Is it churning out more code or less code? Is it to have less bugs in production or shipping code more often? Is it doing a lot of things or just one thing? Let’s think about this for a moment. I believe developer productivity is about getting more things […]


Improving the usability of Aftonbladet Video-clip pages

We have recently started the process of improving the usability of video-clip pages. In order to get an idea of where Aftonbladet stands compared to other world-class online video/news providers, we conducted an online test answered by 110 visitors of Aftonbladet TV. In this test we compared their perception of an Aftonbladet TV video-clip page […]


Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up

Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up Thursday, 28th of April 2016: getting to know each other, guests arrive Friday, 29th of April 2016: the meet-up date We here at Aftonbladet had been planning on having a meet-up with iOS developers across various Schibsted companies for many months. We had a range of topics in mind for […]


Hackday: The Future of Storytelling is social, engaging and rewarding

We gathered students, journalists, developers and designers to get together and conceptualize something new for the news industry. This was our first organized hack event – The Future of Storytelling Hack. The hack was a team-based, news-media-focused prototyping and experimentation event within storytelling over two days at Kungsbrohuset, Schibsted and Aftonbladets headquarter in Stockholm. A good story used to […]