Min första session handlade om framtiden för betalningar. Det var en sponsrad session av Visa vilket är lite av en chansning då säljbudskapet oftast tar över. Det började bra men gled sedan över till mer och mer sälj. Betyg: 2 av 5.
Den springande punkten var att mobila betalningar ökar enormt. Visa satsar hårt på en digital plånbok. Nyckeln är enkelhet och att det fungerar att betala med den överallt.
2015 finns det fler mobilanvändare än datoranvändare. Jag tror att det går fortare för oss. Sociala medier: 78% av handlarna har ett FB-konto. Ett ökande område är mobila spel. Här är det främst in-game betalningar som gäller. Prognos: Mobila betalningar är 35% av alla betalningar 2012.
Mobilen har några unika egenskaper t ex att den är personlig och lokaliserad vilket innebär möjlighet att styra och anpassa erbjudanden.
Nästa generations betalningslösning måste vara:
– enkel (one-click-payment)
– standardiserad
– säker
– globaliserad
Betallösningarna måste också vara enkla för utvecklade att integrera och innovera kring.
Visas digitala plånbok kommer att rulla ut under hösten med start i USA.
Lärdom: planera för mobila betalningar för alla våra tjänster. Hur kan vi använda digitala plånböcker kopplade till mobilen? Vilka nya erbjudande kan vi ta fram baserat på det?