Search Analytics for Your Site

Talare: Louis Rosenfeld (Rosenfeld Media, LLC)
http://www.web2expo.com/webexny2011/public/schedule/detail/21140

Site search analytics (SSA) – Förvandla dina sökord till guld!
En fartfylld session där Louis förtydligade vikten av att analysera vad användaren gör på din sajt och hur vi kan använda sökorden och datainsamling till att ta fram underlag för att underlätta och skapa värde för affärsbeslut.

  1. Make it harder to get lost
    Användare tappar bort sig på sajten. Man kommer direkt in på undersidor, djuplänkar via ex. Goole och sällan direkt på startsidan. Användaren förstår inte strukturen och därför behöver huvudnavigationen vara tydlig.
  2. Reduce jargong
    Ta fram statistik på vanliiga sökord och frekvesen på sökta ord på din sajt som underlag för att skapa en bra struktur på sajten. Filtrera ut de mest förekommande innehållstyper som efterfrågas.
  3. Priority by value
    Vad ska vi ha för typ av beslutunderlag? Relevansen på navigationen och sajtens struktur ska vara datadrivet utifrån prioritet av avändaren.
    Content types: Ex. inför en migrering av innehåll i CMS, vad ska vi flytta först?
    #1 application
    #2 reference
    #3 Instructions

    Underlaget för analysen gör att du kan skapa en kontextuell. navigering – en karta över dina building blocks.

  4. Tune and adapt for presentation
    Fånga upp olika tecken som besökaren använder ex. # & ID, vad vill vi att besökaren ska få för typ av resultat? Bygg ditt varumärke genom att skapa riktade kampanjer baserat på SSA.

    ask.com förfinar informationen med olika presentationslager för besökaren.
    – Förfinat sök
    – Utöka söket
    – Bildsök
    – Wiki – extra information
    – Nyheter

  5. Learn how your audiences differ
    Personas – Vem bryr sig om vilket innehåll? Försök att analysera vilken persontyp som söker på olika typer av information. Ex. studenter, Anställda etc. Hitta mönster för vad alla personas som har gemensamma intressen.
  6. Know when to publish what
    Analysera sökorden utifrån tider och datum. “skolor”, “fotboll”, “julmat” är säsongbaserat och återkommande och där med förutsägbart för att kunna presentera rätt information i rätt tid till användaren.
  7. Own and enjoy your failures
    Problem med navigationen? Analysera oväntade sökningar och se till att besökaren hittar informationen genom att tagga upp eller skapa länkar av vanligt förekommande ord. Jämför vad användaren hittar i jämförelse med vad de vill ha. Ur affärssynpunkt så går det att öka ren konvertering på ex. betaltjänster där vanliga sökord ger “0” resultat eller klicktrough rate idag.
  8. Avoid disasters
    Vid byte av sökmotor, jämför resultatet utifrån relevans och precision för att se om förändringen bibehåller och ökar affärsvärdet. Håll koll på lanseringen av en ny sökmotor med hjälp av tuning och analys (SSA)
  9. Predict the future
    Håll koll på dina peakar! Financial Times skapar sin “editorial agenda” utifrån trendiga och högt rankadesökord som toppar

    Jag tänker på redesignprojektet där vi skulle kunna ta fram bättre beslutsunderlag på vad användarna söker på och efterfrågar för typ av information.


A Holistic View on Developer Productivity

What does developer productivity mean, really? Is it churning out more code or less code? Is it to have less bugs in production or shipping code more often? Is it doing a lot of things or just one thing? Let’s think about this for a moment. I believe developer productivity is about getting more things […]


Improving the usability of Aftonbladet Video-clip pages

We have recently started the process of improving the usability of video-clip pages. In order to get an idea of where Aftonbladet stands compared to other world-class online video/news providers, we conducted an online test answered by 110 visitors of Aftonbladet TV. In this test we compared their perception of an Aftonbladet TV video-clip page […]


Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up

Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up Thursday, 28th of April 2016: getting to know each other, guests arrive Friday, 29th of April 2016: the meet-up date We here at Aftonbladet had been planning on having a meet-up with iOS developers across various Schibsted companies for many months. We had a range of topics in mind for […]


Hackday: The Future of Storytelling is social, engaging and rewarding

We gathered students, journalists, developers and designers to get together and conceptualize something new for the news industry. This was our first organized hack event – The Future of Storytelling Hack. The hack was a team-based, news-media-focused prototyping and experimentation event within storytelling over two days at Kungsbrohuset, Schibsted and Aftonbladets headquarter in Stockholm. A good story used to […]