Talare: David Evans (Quality testing agile coach)
I sitt arbete som Quality testing agile coach har David uppmärksammat mönster som visar på att man får utmaningar med testning i stora företag där man har problem i orgnisationen och på avdelningar. Ett sätt att skapa bra förutsättningar för att arbeta med testning är en bra miljö och kultur för att hantera när fel uppstår och att det är något positivt som går att hantera och lösa.
* Granska utifrån olika perspektiv – explore
* Prova nya saker – utmana oss
* Lär från misstag – lärande
Varför ska man testa?
* Genomgång av “The agile testing quadrants” (Brian Marick diagram)
* Hitta testerna som supportar teamets arbetssätt
* Mer testing förbättrar inte kvaliteten. Man måste förstå vad som inträffat och agera på den informationen. Ta hand om problemet och skapa en plan för det man finner i sina tester.
* Testa på rätt nivå.
Tips på vägen
* Vad behöver vi skriva och vad ska vi bygga för att kunna testa. TDD
* Lär dig det som är användbart
* En felrapport är bara en uppfattning, stakeholders tar beslut och prioriterar.
* En defekt är ett tecken på att det inte finns ett test.
* End to end testing är överskattat.
* Varning: TDD gör utvecklingen mer långsam! Tänk på att hastigheten inte är det viktiga, det är vad vi fyller den.
* Alla kan testa, testare är våra vänner
* Det viktiga är hur vi gör våra tester, inte hur vi är som testare.
Jag tycker vi har många bra idéer om hur vi kan väva in testning i teamen och vår utvecklingsprocess. Vi fortsätter prova nya sätt och utmanar oss inom området och det lär vi oss mycket på.
“Testing is never finished, it is only ever stopped”