Först ut var Georg Konjovic, Premium Content Director på Axel Springer. Det är lätt att känna sig obetydlig i jämförelse med en så gigantisk koncern, men Konjovic levererade mycket att inspireras av. Springers har ett hälsosamt perspektiv på sin egen verksamhet: “Papper är bara ett medium, det är innehåll som är vår business. Digitalt kan vi nå ut till fler kunder”. Med det synsättet på den egna verksamheten går man förhoppningsvis inte samma öde till mötes som Kodak.
Konjovic ifrågasatte också om vi verkligen behöver utgivare i en digital värld. “Är utgivaren som växeltelefonisten?” Han menar att det alltid kommer finnas ett behov för en medlare mellan innehåll och läsare, men att medlaren inte nödvändigtvis är en utgivare (publisher). Att konkurrensen inte längre enbart är från andra mediahus utan i minst lika hög grad från företag som Apple, Google och Facebook var också något som vår it-chef Peter Frey tog upp i sin presentation.
En satsning från Axel Springer att hålla ögonen på framöver är “MyEdition”, en aggregerad och personaliserad nyhetstjänst för iPad som nu håller på att betatestas. Tjänsten är ett samarbetsprojekt med andra utgivare där användaren väljer bland olika titlar för att skapa sin alldeles egna unika läsupplevelse.
Ett annat gigantiskt samarbetsprojekt är slovakiska Piano Medias gemensamma betalsystemsportal för nyhetssajter, inspirerat av betalmodellen för kabeltv. Tidningarna som deltar får betalt då deras innehåll konsumeras, det är tid spenderat på sajten och lockandet av nya kunder som ger utdelning. Inloggningen är extremt enkel, berättar VD Tomas Bella: “Vi bryr oss inte om demografi, bara om betalningsuppgifter. Systemet berättar sedan vilka de är genom hur de uppför sig.”
Ett annat tema som kom upp i flera presentationer var hur mycket det finns att tjäna på att använda tjänster som redan finns, gärna gratis och gärna i molnet, istället för att bygga eget eller köpa in dyra produkter. Per Åström, it-chef på TV4, berättade om hur de jobbar så, med motiveringen att “ju mer grejer man använder färdiga tjänster för, ju mer tid kan vi lägga på det som är unikt för oss”.
Andreas Ehn och Magnus Hult (båda Spotifygrundare) från WRAPP är inne på samma spår, och använder färdiga tjänster för allt från mejl till bugghanteringssystem: “Vi använder massa coola grejer som finns. Det är bekvämt att slippa ha servrar, det spar utvecklar- och systemtid.” Lista på tjänster att inspireras av, som används på WRAPP: Airbreak, NewRelic, Papertrail, Github, Google apps, Dropbox, Flowdock, Ducksboard, Asana, Get Satisfaction och Assistly. För den som inte känner till det är WRAPP en tjänst där man kan köpa digitala presentkort för att ge till Facebook-vänner.
Dag 2 rymde bl.a. en tankeväckande diskussion utifrån frågeställningen “Vad gäller när ett mediehus förmedlar sina tjänster och produkter med hjälp av molnet?”, med Claes Magnusson från Malmö Yrkeshögskola, PO Ola Sigvardsson och Bonniers kreativa chef Fredrik Strömberg. Riskerna för t.ex. källskyddet är uppenbara, men samtidigt erbjuder molnet fördelar som är svåra att låta bli att ta del av. Genomtänkta avtal är ett sätt att kontrollera riskerna. Ett par av leverantörerna, som fanns i publiken, poängterade att de kan erbjuda servrar som garanterat står på svensk mark.
Det här var bara ett axplock av presentationer, det fanns många fler att inspireras och lära av. Inte minst var det också trevligt att mingla med branschkolleger.
Tack WAN-IFRA för en välarrangerad konferens! Till nästa år vore det också trevligt om vi fick se fler kvinnliga talare.