Sammanfattning: Dag 1, Øredev

Så var vi på plats i härliga Malmö och har avverkat dag 1 på Øredev. Måste säga att det var en något tam inledning i år, jag hann med sex sessioner men fick aldrig någon riktig wow-känsla eller aha-upplevelse. Hoppas på en bättre dag 2! Jag vet inte, men i år verkar det inte riktigt finnas något “hett” eller något som “alla pratar om”.

Inledde gårdagen med sessionen, “Scaling mobile development at Spotify” med Per Eckerdal, Mattias Bjrönheden. Det handlade hur de ställt om sig från att främst ha fokuserat utvecklingen på desktopversionen till utveckling av features över alla kanaler/plattformar. Där kunde jag lätt dra paralleller med vår egen utmaning att organisera team, hitta arbetssätt, verktyg och infrastruktur som gör det möjligt att jobba effektivt med utveckling av features/funktionalitet på sajten över flera olika kanaler och plattformar.

Några förändringar Spotify genomfört det senaste året:
* Kanalspecifika team -> cross platform team/ feature team och ägandeskap av features
* Feature branches -> configuration flags
* Anpassat infrastrukturen – “Back end data aggregation”
* Utvecklat Q/A tools
* Tätare releaser

Man kan konstatera att de dras med samma frågeställningar och problematik som vi, men de har hittat ett arbetssätt som åtminstone fungerar bättre än tidigare.

 

En annan session jag tyckte var intressant var “Mob programming” med Roy “Woody” Zuill (kanske var jag extra mottaglig eftersom det var en sympatisk och rolig herre :)).

Roy "Woody" Zuill
Roy “Woody” Zuill

Zuill definierar begreppet så här:

Mob Programming is a development practice where the whole team works on the same thing, at the same time, in the same space, and at the same computer. This is a “Whole Team” approach to doing all the work the team does – including coding, designing, testing, and working with the “customer” (partner, Product Owner, user, etc)”

I praktiken (något förenklat):
Teamet sitter i ett separat rum och har en gemensam storbildsskärm. De definierar 2 typer av roller i sammanhanget, “Driver” och “Navigator”. “Driver” är den som sitter framför tangentbordet, resten av teamet är “navigators”. Navigators kommer med idéer och “talar om” för Drivern vad som ska skrivas eller kodas. Rollerna roteras var 15:e minut.

Det är svårt att se hur ett team kan vara produktiv när 5 personer sitter framför en och samma dator, men Zuill hävdar att de till och med hade ökat sin produktivitet sedan de infört arbetssättet. Varför? Det visste han inte. Men han lyfte fram fördelar som transparens och tight feedback, alla i teamet var ständigt uppdaterade – inga långa planeringsmöten, synk- eller ståupp-möten krävdes och de jobbade fokuserat med en uppgift i taget. Teamet upplevde också att det var roligare och mer stimulerande att jobba på det sättet. Viktigt att tillägga att det var på teamets eget initiativ som “Mob programming” infördes….

Det här är inte något som i full skala skulle fungera hos oss men jag är ändå lite nyfiken på att testa något liknande för att lösa en specifik uppgift eller ett specifikt problem under en halv eller kanske 1 dag. Hur skulle det fungera och vad skulle hända med den kreativa processen om man jobbade på det sättet?

Zuil avslutade med:
Do we recommend Mob programming? “No, we are just sharing what we do”.

Man måste givetvis hitta ett arbetssätt som passar sin egen specifika miljö och efter de förutsättningar som finns.

Nu ska jag återgå till dagens sessioner – men först: Lunch!


A Holistic View on Developer Productivity

What does developer productivity mean, really? Is it churning out more code or less code? Is it to have less bugs in production or shipping code more often? Is it doing a lot of things or just one thing? Let’s think about this for a moment. I believe developer productivity is about getting more things […]


Improving the usability of Aftonbladet Video-clip pages

We have recently started the process of improving the usability of video-clip pages. In order to get an idea of where Aftonbladet stands compared to other world-class online video/news providers, we conducted an online test answered by 110 visitors of Aftonbladet TV. In this test we compared their perception of an Aftonbladet TV video-clip page […]


Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up

Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up Thursday, 28th of April 2016: getting to know each other, guests arrive Friday, 29th of April 2016: the meet-up date We here at Aftonbladet had been planning on having a meet-up with iOS developers across various Schibsted companies for many months. We had a range of topics in mind for […]


Hackday: The Future of Storytelling is social, engaging and rewarding

We gathered students, journalists, developers and designers to get together and conceptualize something new for the news industry. This was our first organized hack event – The Future of Storytelling Hack. The hack was a team-based, news-media-focused prototyping and experimentation event within storytelling over two days at Kungsbrohuset, Schibsted and Aftonbladets headquarter in Stockholm. A good story used to […]