Startsida / Inlägg

En pappa berättar…

av Carina Bergfeldt

Privatiseringen är som sagt en vattendelare.
Här är en pappas mail, om hur han ser på saken.
Kommentera gärna, och fortsätt att tipsa. På måndag drar vi igång. 

 

***

Från en pappa:

Att privatisera inom den offentliga sektorn är det bästa som hänt Sverige på länge.

Jag är ibland avundsjuk på mina barn som har fått alla dessa valmöjligheter. Vill man gå i musikklass ett år så gör man det, vill man skifta och gå på en idrottsprofil så gör man det.

Jag hade ett alternativ, där skulle jag trivas antingen jag ville eller inte.

I det “gamla” Sverige fanns det inget val, bara enfald. Att dessa skolor lyckas hålla sig inom de ekonomiska ramarna och få verksamheten att gå med vinst är ju utmärkt, då behöver vi inte oroa oss för att det behövs mer resurser utan de anslagna medlen räcker. Det är ju mycket värre när det går med förlust och mer resurser skall in, då uppstår alltid frågan vem skall betala det. Hur vinsten uppstår att man skulle snåla med mat eller dålig lärartäthet som exempel, så kommer det riktigt fina i kråksången då byter eleverna (kunderna) skola och den försvinner. Vinsten kommer alltså genom att man driver skolan på ett effektivt sätt som kunderna (eleverna) gillar.

Det jag tror är den springande punkten är att vi svenskar har under lång tid levt under enfald och skatteförtryck. Vi har därmed inte varit vana vid att ta egna beslut och att ta ansvar för dessa beslut.

 

Detta leder mig in på den senaste veckans rubriker om dagis som bara gav vatten och bröd till sina kunder (barn). Har verkligen föräldrarna så dålig koll? Var är föräldraansvaret?

Är man inte nöjd så byter man och då försvinner det här dåliga dagiset. Det kommer då att uppstå ett nytt som drivs med en annan inriktning, det fungerar precis som det skall, dåligt försvinner nytt bra tillkommer. Jämför det med hur hemskt det var för, då fanns det bara det dåliga alternativet och det blev alltid kvar!!!

 

Sen har vi det bästa av allt privatiseringen av hemtjänsten. Där har det blivit riktigt lyckat. Jag skulle vilja se vad en hemtjänst timme kostade 2000, 2008, 2014, samt hur många minuter man var hos kund respektive år.

Utvecklingen har varit att kostnaderna har gått ner markant man gör rationell upphandling av transportmedel, man har bytt transportmedel, man har sänkt hyrorna för kontoren, men framförallt har man fått ner antalet tjänstemän (overhead), och därmed har vinst uppstått eller om man vill säga det med andra ord. Man har avslöjat hur dåligt det sköttes när det var en monopol marknad.

Samt det viktigaste av allt man har fått mer tid hos kunden. Är inte kunden nöjd så kan man byta. Hur många alternativ fanns det på 80 talet? var du inte nöjd så fick du bli det, det fanns inga alternativ.

 

Det handlar om att vi (konsumenter) måste lära oss att ta ansvar. Det är precis som att välja boende eller bil. Kommuner stat måste lära sig att bli duktiga på upphandla samt att upprätta effektiv kontroll, precis som man har inom andra områden typ bilbesiktning eller finansinspektion.

Vi måste lära oss att vinst är fint och bra- hela vårt välstånd kommer av vinst, inte förlust som vissa tycks tro. Vi måste lära oss att det är vi som har ansvar för vilka val vi gör-inte storebror.

Vi måste inse att de kommunala/statliga monpolen var riktigt dåliga på sin tid, vem påstår att skola hemvård dagis fungerade bra på 70-80 talet när det bara fanns enfald?

 

En sådan här stor strukturomvandling som vi har börjat göra är smärtsam och tar tid. Vi har ju faktiskt likt det kommunistiska östblocket gått från enfald till mångfald vad avser dessa områden. Att misstag inte skulle begås under resan hade varit anmärkningsvärt, det viktiga är att de rättas till och korrigeras och att man ur det drar lärdom, inte att man avslutar mångfald och inför enfald igen.

/En pappa

  • Tjänstgörande redaktörer: Fredrik Palmqvist och Matilda Andersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB