Startsida / Inlägg

Hur är läget? Här är några svar.

av Nivette Dawod

Hur är läget på Academedias verksamheter? frågade vi i förra inlägget. 

Svaren har varit många – och varierade. 

Ni var många som ville berätta om allt det positiva ni upplevt, så vi börjar med de berättelserna. Ni som upplevt oegentligheter och felaktigheter vill vi också ha kontakt med. En granskning görs ju för att ta reda på om något är fel och hur det kan förbättras, men de historierna tar längre tid att gå igenom, och måste berättas med ödmjukhet. Så, dessa tar vi i kommande inlägg.

En mamma berättar så här om Vittras förskola i södra Stockholm: 

”Jag har två barn på en förskola i Vittras (Academedia) regi. Det är en stor förskola och del av en skola med barn från  förskola upp till årskurs 9. Totalt går det ca 115 barn på förskolan. Lokalerna är inte optimalt planerade för förskolebarn, det kan stundtals vara många vikarier och maten är skolmat och inte alla gånger anpassade för de riktigt små barnen.  MEN jag är så himla nöjd!! Barnen blir behandlade med respekt och blir sedda, varenda barn!  Den pedagogiska verksamheten är på topp, barnen uppmuntras i sitt utforskande och lärande, på individnivå. De besöker ofta museum och 4H- gårdar eller liknande. Utflykter sker med andra ord kontinuerligt. Vid sjukdom bland pedagogerna så används fasta vikarier och när det inte räcker anlitas vikarier som barnen känner i största möjliga mån. Alla pedagoger kan samtliga barns namn. Eftersom det är en stor förskola kan personal lätt flyttas runt om det behövs förstärkning på någon avdelning. Det finns rutiner och kunskaper om hur man hanterar olika situationer som kan uppstå, någon vet alltid. Det finns fördelar med storskalighet. Och trots storleken finns lugn och ro för barnen”.

En annan mamma, i Nyköping, skriver så här:

”Jag har mina två äldsta barn på en Vittra-skola och min yngsta på en Vittra-förskola. Och jag är otroligt nöjd!

Behöriga, kompetenta pedagoger som brinner för sin verksamhet. Vittra satsar otroligt mycket på sina verksamheter och sina elever. Fortbildning för pedagogerna, renovering av lokaler, inköp av material, ipads till elever och pedagoger, kock som lagar mat på närproducerade produkter, och inte minst det där lilla extra, som biobesök eller team-building på Boda Borg.

Det är klart att det finns ett vinstintresse, men jag upplever aldrig att det sparas in på något. Tvärtom satsar man enormt på skolan och mina barn går enligt mig på världens bästa skola!”

En person som kallar sig Lotta i kommentarsfältet på det förra blogginlägget skriver: 

”Jobbar inom Academedia (sen 2008) och är mycket stolt över att vara del av en organisation som alltid fokuserar på skoluppdraget och eleverna. Kvalitet, en vilja att alltid bli bättre och transparens är Academedia för mig.”

Och Kim Nordström, som gått på gymnasiet i en Academedia-skola:

”Gick på IT-gymnasiet Helsingborg och var med och öppnade skolan. Vi bytte ut en del lärare många gånger men dom flesta stannade och jag kan säga att jag älskade den skolan. Lärarna var hur bra som helst. Bra känsla varje dag. VÄLDIGT BRA STÖD. Det fanns inte brist på studiematerial och vi åkte på många studiebesök. Och med samarbete fick vi till och med åka till Berlin i 5 dagar. Ett mina bästa minnen i mitt liv hitintills. Blev så inspirerad av lärarna och hur skolan sköttes att jag idag har sökt till Lärarutbildning.”

  • Tjänstgörande redaktörer: Nils Höglander, Paula Westerberg och Aleksandra Wojcik
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB