Startsida / Inlägg

Svaret: ’Vinsten påverkar inte vår kvalitet’

av Mattias Sandberg

Förra året tog Attendos ägare ut en miljard kronor.

Men företaget tror inte att vinstintresset påverkar deras tjänster. 

– För att göra vinst måste vi också ge hög kvalitet, ­säger presschefen Char­lotte Näsström Morén.

Attendo är Sveriges tredje största välfärdsföretag sett till omsättning.

Under 2012 låg den på ­närmare 4, 8 miljarder kronor. Rörelsevinsten för samma år blev 434 miljoner kronor.

Huvudägaren för Attendo är riskkapitalbolaget IK ­Investment Partners.

I fjol ökade man belåningen med en miljard kronor –och delade ut pengarna till sig själva.

– Attendo har funnits i närmare 30 år och det skulle vi inte ha gjort om vi inte blev valda och omvalda av kunderna, i det här fallet kommunerna, och brukarna, säger presschefen Charlotte Näsström Morén.

”Ett samband”

– Det vill säga, för att göra vinst måste vi också ge hög kvalitet, så där finns ett tydligt samband. Därmed inte sagt att vi aldrig brister i det vi gör. Dock är vi angelägna om att rätta till fel och göra vårt yttersta för att de inte ska upprepas.

Vilka krav ställer kommunerna på er när det gäller personaltäthet?

– Det är olika utifrån olika kommuner. En del kommuner ställer krav på den ­bemanning de vill ha i upphandlingen, andra kommuner lämnar till utföraren att avgöra vilken bemanning som behövs för den specifika verksamheten.

Vad är era egna riktlinjer när det gäller personal­täthet?

– Där gör vi alltid en analys utifrån exempelvis storlek på verksamheten och vårdtyngd hos de äldre som bor på boendet för att fastställa vilken bemanning som behövs.

Hur många blöjbyten får man per dag om man bor på ett av era demensboende och inte kan ta hand om sig själv?

– Det går naturligtvis inte att ge ett generellt svar på detta – självklart ska vi alltid utgå ifrån vad som behövs för varje specifik person.

Bemötte kritiken

Attendeo i Vårdbo valde 
i går att kommentera anklagelserna från den tidigare anställda Jessica Ljusner skriftligt:

”Det här med att uppmana med­arbetare att ljuga om personaltätheten är inget verksamheten känns vid och de förstår inte var det kommer ifrån.  Däremot att hon upplever att vi inte följt upp avvikelserapporter är något vi tar till oss. Avvikelserna hanteras i gruppen där ofta ­enbart tillsvidareanställda medarbetare är med. Protokollen finns tillgängliga för alla att läsa men det var nog så att protokoll förvarades mer otillgängligt för några år sedan än i dag och att alla timanställda inte kände till dessa. I dag fungerar detta bättre.”

Attendo i Kungshamn svarar så här på Birgitta Lundmarks kritik: ”Vi är medvetna om den närståendes missnöje och beklagar detta. Dock handlar det inte om brister i bemanningen utan mer om planering. I samråd med den närstående har vi vidtagit åtgärder som vi hoppas ska få henne att känna sig mer nöjd med boendet på Kungshamn.”

  • Tjänstgörande redaktörer: Frida Westergård, Love Isakson Svensén och Nils Höglander
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB