Attendo: Vi tror på att premiera kvalitet
avAttendo bekräftar att det finns ett bonussystem.
Men företaget föredrar att kalla det ”rörlig ersättning”.
När Aftonbladet kontaktar Attendos ekonomichef Peter Lynél föredrar han att själv inte svara på om de har något bonussystem – utan hänvisar vidare till presschefen.
Men det känns väl ändå rimligt att du besvarar de ekonomiska frågorna?
– Absolut. Men det är hon som håller i kommunikationen.
Men du kan ändå bekräfta att det finns ett bonussystem som är kopplat till vinsten?
– Det som finns är mål kopplat till kvaliteten. Det är något helt annat än det som du pratar om.
Bonusen är inte kopplad till budgeten?
– Bonusen är kopplad till tre olika mål. Och det är inte bonus, utan det är en rörlig lön.
Presschefen Charlotte Näsström Morén förklarar:
– Rörlig ersättning har våra chefer till stor del utifrån vilken kvalitet de håller, men även utifrån att man håller en balanserad ekonomi. Jag skulle vilja påstå att dessa incitament är positiva, vi tror på att premiera bra kvalitet.
Vad har ni för vinstkrav?
– Marginalerna varierar, men generellt har vi haft en marginal om 5-8 procent de senaste åren. För att ge exempel kan jag säga att i vissa avtal för transitboenden, kan marginalerna vara högre eftersom vi tar stor risk då vi måste binda upp hyresavtal och medarbetare för längre tid än avtalet löper och vi inte kan få en garanti på beläggning.
– För ett PUT-boende (boende för ungdomar med permanent uppehållstillstånd) är den ekonomiska risken lägre eftersom det är längre avtal. Ett exempel där vi har i stort sett ingen marginal alls är ”Speciallösningar”, där vi ger omsorg till extremt vårdkrävande personer. Det verksamhetschefen inte ser lokalt är centrala kostnader. Faktum är även att vi sparar pengar åt kommunerna.
Hur ser du på chefernas kritik om att de ständigt ska rapportera in sparalternativ och det ska ha ljugits i upphandlingar?
– Det begreppet känner jag inte till, men att titta på var man kan spara in pengar på ett sunt sätt, är väl inte konstigare än att titta på var man behöver satsa mer pengar i verksamheten. Att ljuga är knappast en bra strategi, bemanningen följs ju dessutom upp.
Hur ser du på att ni har tagit in helt outbildad personal som knappt pratar svenska?
– När vi tog över ”Speciallösningar” var inte utbildningsnivån så hög som vi önskade, men nu är vi mycket nöjda med den kompetens våra anställda har, vi vidareutbildar kontinuerligt våra medarbetare plus att vi erbjuder vikarier att gå våra utbildningar.