”Skillnaden är enormt stor”
avAcademedia mörkar miljonvinster på 333 miljoner med skatteplanering.
Nu kan Aftonbladet presentera nya siffror om friskolejätten.
Koncernen ligger långt under snittet i landet när det gäller lärartäthet.
– De måste ställas till svars, säger Bo Jansson, Lärarnas Riksförbund.
Friskolekoncernen Academedia säger att inga vinster plockas ut. Allt återinvesteras i verksamheten och koncernbidragen är ett sätt att ”driva bra undervisningsverksamhet”.
– Skolan ser alltid till att eleven får sina behov tillgodosedda, sa Academedias finansdirektör Eola Änggård Runsten i går.
Nu kan Aftonbladet avslöja nya siffror om Academedias skolverksamhet.
En genomgång av Skolverkets statistik för 2012 och 2013 visar att koncernens lärartäthet ligger långt under rikssnittet. Under den perioden gick det 15,4 elever per heltidsanställd lärare på Academedias gymnasieskolor.
”Är upprörande”
Mer än tre fler elever jämfört med snittet för landets samtliga gymnasieskolor (12,1) och nästan fyra fler än snittet på landets kommunala gymnasier (11,6).
– Det är upprörande. Det kan låta som små siffror men om man slår ut siffrorna är skillnaden mellan 11 och 15 elever enormt stor för den enskilda läraren. Varje elev kräver individuell planering och utvärdering, säger Bo Jansson, ordförande i Lärarnas Riksförbund.
”Titta på resultatet”
På Academedias skola ProCivitas Privata skola i Helsingborg, med målsättningen ”Sveriges bästa gymnasieskola”,var antalet elever per lärare 28,1 stycken. På Nacka designgymnasium, 25,3.
– Det är extremt många. Att Academedia har så låg lärartäthet i jämförelse med kommunala skolor är allvarligt eftersom de får samma skolpeng som alla andra skolor. Man undrar var de lägger sina pengar. Jag hoppas att de kommer att behöva ställas till svars för de här siffrorna, säger Bo Jansson.
Academedia däremot, menar att lärartätheten på koncernens skolor i de flesta fall är tillräcklig.
– Det går inte att göra en korrekt analys utifrån rikssnitt. Att titta på lärartäthet som ett ensamt mått räcker inte för att bedöma en hel skolverksamhet. Man måste också titta på resultat och nöjdhet bland elever och lärare, säger Paula Hammerskog, presschef på Academedia.
Vad är det som gör att ni behöver färre lärare än kommunala skolor?
– Academedias lärartäthet varierar eftersom alla skolor har olika behov. De skolor med låg lärartäthet är i många fall också de skolor där eleverna trivs och får bra resultat. Sådant måste vägas in i bedömningen.