Sparkad – när hon slog larm
avHon hittade snabbt allvarliga missförhållanden hos välfärdsjätten Attendo.
Men när Ann, 28, tog upp problemen fick hon sparken.
– Attendo blåser kommunen, utför inte sina uppdrag och uppmanar anställda att inte rapportera fel, säger hon.
Attendo är en av de verkliga giganterna på den svenska välfärdsmarknaden med en årlig omsättning på närmare 4,8 miljarder kronor. Företaget erbjuder hemtjänst på 43 olika platser runt om i landet, bland annat i Alingsås.
Där fick Ann, 28, jobb tidigare i år. Hennes officiella titel var teamledare. Hon skulle jobba som undersköterska och samordna hemtjänsten så att alla äldre fick den hjälp de behövde.
Stressade kollegor
Men det dröjde inte länge innan Ann insåg att något var fel.
Kollegorna var ”sönderstressade” av arbetsbördan – enligt Ann fanns det bara en anledning.
– Min chef beordrade mig att jag inte skulle lägga ut all tid som skulle utföras på schemat.
Ann förklarar att varje så kallad brukare har rätt till något som kallas biståndsbedömd tid. Den avgörs av kommunens handläggare och varierar beroende på hur mycket hjälp en person behöver.
3,5 timmar på en dag
– Min chef tyckte det var rimligt att en anställd skulle trycka in två timmars biståndsbedömd tid på en timmes arbete. Vi skulle helt enkelt ta betalt av kommunen för jobb vi inte utförde.
Ann – som tidigare jobbat inom den kommunalt drivna hemtjänsten – insåg att något behövde göras.
Därför uppmanade hon personalen att skriva avvikelserapporter.
– Två tjejer började skriva avvikelser om insatser som de inte hann med att utföra hos de äldre. Det handlade om 3,5 timme – på bara en dag! Ni kan ju bara tänka hur mycket det blir på ett år.
Men det var inte den enda bristen, enligt Ann.
När en anställd hittade en avvikelse skulle den alltid skrivas in i dokumentationsprogrammet ”Magna Cura”. Men det innebär inte bara att Attendo fick reda på vad som hade gått snett – utan även kommunen.
Och det ville Attendo undvika.
Fick inte skriva in
– Min chef sa uttryckligen till mig att ”vi ska inte skriva in avvikelser i Magna Cura för där läser kommunen. Och det är inte rätt forum om vi vill ha en god relation till biståndshandläggarna”. Så chefen tyckte att det var viktigare än att förbättra vården för de gamla.
Några dagar senare fick Ann nog.
Ville anmäla
Hon hittade ett beslut gällande en äldre man som skulle få hjälp av Attendo – 30 minuter varje morgon. Men det hade han inte fått. Trots att det hade gått 17 dagar sedan beslutet kom.
– Jag tyckte det var oerhört allvarligt. Så allvarligt att det kunde räknas som en lex Sarah. Så jag mejlade min chef, Attendos regionchef och en utredare på kommunen.
Dagen därpå fick Ann en skriftlig erinran från sin chef.
Aftonbladet har tagit del av skrivelsen i vilken Attendo menar att Ann varit ”illojal” som kontaktat kommunen.
– När jag skulle lämna in mina nycklar i slutet av samma dag var ytterligare en Attendochef på plats. De stängde dörren och sa åt mig att jag inte fick lämna rummet innan jag hade skrivit på ett papper, säger Ann.
– De ville att jag skulle gå med på att bli uppsagd. Efter över 20 minuters gräl accepterade jag. Sedan rusade jag ut och satte mig i bilen. Då kom tårarna.
”Går ut över de gamla”
Hon har polisanmält sin chef för tjänstefel.
Men Ann poängterar att historien inte bara handlar om henne.
– Min åsikt är att Attendo har satt det här i system. De utför inte all den tid som de är ålagda att utföra. Och de förhindrar personalen att rapportera fel. I slutändan går det ut över de gamla. Det är det verkliga problemet.
Fotnot: Ann har valt att inte medverka med hela sitt namn.