Spelarbloggen

med Hans Eskilsson

Startsida / Inlägg

24 november. Genom europa mot Valencia!

av Hans Eskilsson

Jag passar på att ge ett livstecken eftersom jag har haft lite med tid och svårt att blogga. Efter att jag åkte ut EPT i Warszawa på bubblan så var jag kvar i nästan två dagar i staden. Dessa två dagar var inte direkt händelserika utan handlade mest om lite promenader, träning på hotellets gym och mailskrivande. Det mest spännande jag gjorde var nog att se den nya James Bond filmen. Hem till Sverige kom jag sent på onsdagkväll och då handlade det bara om att få huset i ordning inför flytten. Vi bodde då två nätter hos min vän och gamle lagkamrat från Hammarby Lasse Eriksson. På fredagmorgon var det slutbetalning på husförsäljningen och direkt efter det tog vi vårt pick och pack och begav oss med bil söderut.

Första stopp var våra vänner i Skåne och Höllviken, pokerfamiljen Johanssons(Christer och Birgitta). Resan dit var inte den roligaste pga snöovädret och våra sommardäck. På några timmar var det 85 trafikolyckor i Skåne men vi klarade oss genom att köra 30 km/h och varningsblinkers påslagna. Vi hade bara tänkt oss att stanna där över natten och sen fortsätta men snöovädret och det trevliga sällskapet gjorde att vi stannade ännu ett dygn. Inte blev det sämre av att Christer byggt om garaget till ett kontor med fyra tv apparater på samma vägg och med alla kanaler tillgängliga. Vi klippte sju fotbollsmatcher på lördagen totalt och jag trivdes som fisken i vattnet. Det live bettades rätt friskt kan jag säga. Birgitta gav också mig och Malin en mindre utbildning hur man laddar hem musik och filmer på nätet eftersom vi båda är födda på 1800-talet när det gäller teknik.

På söndagen fortsatte vi vår resa mot Valencia. Vi lämnade Höllviken vid elva-tiden och strax efter fyra var vi i Hamburg efter att tagit vägen via Köpenhamn och färjan Rödby-Puttgarden. Vi letade där efter hotell och 16.35 hade vi installerat oss på ett hotell vid Hamburgs hamn. Jag råkade veta att Hamburg skulle möta Werder Bremen i det heta derbyt 17.00. Malin var snäll att ge mig tillåtelse för att åka dit. Jag pratade med mannen i receptionen och han gav mig inga stora chanser till att kunna få någon biljett eftersom Hamburg nästan alltid har utsålt och mot Werder Bremen är det än värre. Jag bestämde mig ändå för att chansa och tog snabbt en taxi till andra sidan staden och anlände 16.58 utanför Nordbank Arena. Jag betalade taxin och sprang mot ingången. Jag hann fråga en person om biljett då två killar kom fram till mig och erbjöd mig en biljett. Eftersom det var precis innan matchstart och jag uppfattade det som att de var lite stressade över att få biljetter över så bjöd jag 40 euro. Det var inga problem och 17.05 satt jag på kortsidan med Hamburg fansen och fick två minuter senare se HSV ta ledningen. Det kändes nästan lite overkligt att helt plötsligt vara inne på arenan och se en grym toppmatch i bundesligan efter att mindre än en timme tidigare suttit i en bil på autobahn utan några egentliga tankar på att se en fotbollsmatch. Jag hade varit på arenan tidigare och då sett Ukraina-Saudarabien under VM 2006 men det här var bra mycket värre. Otroligt bra stämning och fullsatt(drygt 56000). Hamburg vann med 2-1 efter ett underbart segermål av Ivica Olic, kanonskott med vänstern utanför straffområdet som satt så exakt i krysset som det bara är möjligt. Markus Rosenberg fick tyvärr bara spela de sista fem minuterna. Givetvis slank också en tysk wurst ner i halvtid.

Imorgon fortsätter vi bilresan och planerar att hinna ner till Karlsruhe eller kanske Baden-Baden. Poker har det blivit noll av i dessa braska dagar men på måndag ska jag spela ECOOP på Expekt och skall bara se till att ha hittat ett hotell med bra internet innan spelstart.