Lucka No. 11
avOriginalkalendern – Henrys Hattrick.
Alternativa kalendern – Henrys reklamtrick.
– Vad är Va-Va-Voom, frågar sig Thierry Henry i den där allra första Renault-reklamen från 2001.
Han håller upp chilifrukter. Den ena har det – den andra har det inte. Skjortor? Samma sak där.
Och fotbollsspelare? Jodå, somliga har det, somliga har det inte. Etablerade landslagsforwards som Peter Crouch och Emile Heskey kan ju till exempel beskrivas på många sätt, men någon Va-Va-Voom har de ju inte.
Thierry Henry däremot… Thierry Henry svepte in i Premier League, och drog hela den engelska fotbollen med sig i stormvinden. Farten, målen, koordinationen, estetiken, karisman… Inte många hade en aning om vad egentligen Va-Va-Voom betydde, men alla förstod att Henry hade det i överflöd.
Sommaren 2004 kom bekräftelsen – och dessutom förklaringen. The Oxford Dictionary – alla ordlistors urmoder – inkluderade begreppet Va-Va-Voom i sin elfte utgåva. Den officiella definitionen kom att lyda: ”The quality of being exciting, vigorous, or sexually attractive”.
Det tog ett drygt år, men ungefär samtidigt som Thierry Henry började dra på sig skadesviter så offentliggjorde också Renault att de tänkt om när de planerade sin kampanj inför 2006. De tänkte behålla sin catchphrase – men byta ut huvudrollsinnehavaren.
Thierry Henry hade – tillfälligt? – förlorat sin Va-Va-Voom.
/Erik Niva