Startsida / Inlägg

Lucka No. 13

av Erik Niva

OriginalkalendernWayne´s World.
Alternativa kalendern – Once a Blue, Always a Red.

När Wayne Rooney gjorde mål för Everton i FA Cup-finalen för ungdomslag 2002 så drog han upp sin matchtröja för att blotta budskapet som fanns på en t-shirt därunder: ”Once a Blue – Always a Blue”.

Wayne Rooney var sex månader gammal när han gick på sin första Everton-match. Båda hans föräldrar var fanatiska fans, och Rooney tillverkades också mitt under den euforiska formtopp som gav Everton ligatiteln 1985.

Några månader efter det där målet mot Aston Villa så slog så en 16-årig Rooney igenom i Evertons a-lag och blev ett Premier League-fenomen. När medierna besökte gatorna där han vuxit upp hittade de ett pojkrum som fortfarande var helt draperat i blått. Det var affischer, matchtröjor och en sån här plojregistreringsskylt med Evertons färger och Wayne Rooneys namn.

När han blev inbjuden att träna med Liverpool kom Rooney i Everton-tröja, och vägrade sedan åka tillbaka efter ett par pass. Lokalt uppvuxna Everton-fans som Robbie Fowler, Michael Owen, Jamie Carragher, Steve McManaman hade alla bytt sida när de blev erbjudna proffskontrakt – och det finns till och med en bild där en ung Steven Gerrard fotograferas i blå matchtröja bredvid Evertons bucklor – men Liverpool var minsann inte laget som Wayne Rooney tänkte spela för.

Once a Blue, Always a Blue – eller i alla fall så länge som det inte passar den egna karriär att resonera annorlunda.

Efter att en 18-årig Wayne Rooney gjort sensation i EM 2004 kom han hem till England och skrev omedelbart på för Manchester United. För många var det dagen då den sista illusionen om fotbollslojalitet krossades, det ultimata beviset för att absolut ingenting betyder något alls för dagens spelare förutom pengar och personlig framgång.

När Wayne Rooney sedan kom tillbaka till Goodison Park i Man Uniteds tröja var det upplagt för problem. ”Once a Blue – Always a Red”, sjöng de skadeglada bortafansen. Tio minuter före avspark var så Rooney på väg tillbaka in i omklädningsrummet efter uppvärmningen då han hamnade i bråk vid sidlinjen. Inte med någon hemmaspelare, inte med någon supporter som hoppat in på plan – utan med representanter för företaget som sponsrat matchbollen, Ellesmere Port Motor Auctions.

/Erik Niva

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB