Grease 7
avMedan världen försöker återfå fotfästet i svallvågorna efter C-Rons miljardcirkus är det väl på sin plats att vi ger er dagens mest begåvade reaktion på köpet.
Alla har vi funderat över vad det betyder för fotbollen som konkurrensidrott, för spanska ligan, för Manchester United och för marknaden.
Stort tack då till LA Times, som förmår lyfta blicken och se den lilla människan, hur affären påverkar mannen på golvet. När de rapporterade om 131 miljoner-dollar-köpet idag slog de fast att de som drabbades hårdast var en speciell yrkesgrupp, som kanske inte är direkt knuten till fotbollsmarknaden.
The hair-gel industry in northwest England suffered a catastrophic blow Thursday in a world-record sports transaction after which the soccer marvel Cristiano Ronaldo seemed Spain-bound.
When Manchester United, the colossal English club, reaped $131 million for the negotiation rights for Ronaldo from Real Madrid, the colossal Spanish club, immediate sympathy had to veer toward those in Greater Manchester who make, distribute and sell refined goo.
(…)
The gel required to prepare Ronaldo’s hair for a game in six blossoming, dazzling years at Manchester United always did seem sufficient to slather a large farm animal, but it also helped feed the spectacle that fed the staggering payment that transferred the reigning FIFA world player of the year who, at 24, somehow manages to achieve both absurdity and respectability.
Eftersom jag vet att inget lyfter läsekretsens humör som när vi fördjupar oss i det som förtjänar fördjupning så har jag gjort ett intensivt research-arbete (en google-sökning på ronaldo+hair gel) för att ta reda på hur världen förhåller sig till ämnet.
Och… tja, tre år efter att C-Ron tog en imponerande topp-fyra-placering i en omröstning om ”värsta kändis-frisyren” har han fått ordning på grejerna.
Hans frisyrer äger egna hemsidor, ägnas stora analysinlägg och beskrivs in i minsta detalj.
Vi nöjer oss med att a) konstatera det, b) ägna en sympatitanke åt hårgeléindustrin i nordvästra England och c) slå fast att det som får oss att associera C-Ron och hans utseende till storsponsorn Castrol inte är bilmekanik, utan snarare vad de gör med all olja.
/Simon Bank