Startsida / Inlägg

Mister Cool

av Erik Niva

En midsommarhelg senare.

Efter en midsommarhelg utan vare sig tv eller internet finns det ju behov av att få överblick, att summera. Vad har hänt på transfermarknaden? Och vad har inte hänt?

Som vanligt den här sommaren tycks ju det senare hittills överskugga det förstnämnda. Mycket spekulation, rätt lite substans. Summeringen gick rätt snabbt. Inte mycket har hänt, förutom att Michael Owen lyckats göra sig själv till ett ännu lite större åtlöje sedan sist.

Visst är det väl lite intressant att Ben Sahar har gått från Chelsea till Espanyol – och att Shunshuke Nakamura tycks ansluta till Estadio Cornellá-El Prat – men i en tid då väldigt lite faktiskt händer så ska vi ju tacka reklamgudarna för att vi har en Owen som kan göra stiltjen underhållande.

Och framförallt ska vi tacka de brittiska medieinformatörerna för att den där desperata pr-broschyren som Owens stab cirkulerar bland världens alla nu äntligen är tillgänglig i all sin tragikomiska prakt.

Jag är oerhört svag för framförallt det här uppslaget, där det som påstås vara Michael Owens ”brand values” preciseras. Det här är alltså de kärnvärden som den slocknade målgörarkometen påstås stå för år 2009:
Fit & Healthy. First Class. Succesful. Young. Dynamic. Commited. Sincere. Clean & Fresh. Good Looking. Global. Enthusiastic. Stylish. Devoted. Respected. Charismatic. Articulate. Technical. Instinctive. Aspirational. Cool. Resilient.

owenb1.thumbnail.jpg

Det är så roligt att man nästan önskar att det vore en parodi. Första budordet är alltså ”Fit & Healthy”, och anspelar på en anfallare som varit kroniskt skadad i fyra säsonger. Det tredje är ”Succesful”, efter en säsong då Owen starkt bidragit till att spela Newcastle ur Premier League. Det fjärde är ”Young”, samma år som Owen fyller 30. And it just goes on.

Owens sommar är redan fotbollsvärldens mest pinsamma. Efter att Hull City var den enda klubb som deklarerat ett intresse kände han sig nu tvingad att gå ut till Sky Sports och påstå att det fanns ”ett stort intresse, från klubbar både i England och utomlands” nu i eftermiddags

Jag tror det när jag ser det, Mister Cool.

***

Hursom. Snart dags att traska mot Örjans Vall, där transferstoryn för kvällen handlar om huruvida tyske trollgubben Marko Marin har lyckats sura sig hela vägen till bänken över att hans övergång till Werder Bremen stoppats.

På ena sidan Nissan har jag Örjans Vall. På andra sidan har jag stadens bibliotek. Som Tim Sparv uttryckte det när han presenterade staden för brittiska journalister inför premiären:
– The football people want another stadium for a number of years but they are not getting it. They are spending money on libraries and rubbish things like that.

/Erik Niva

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB