Startsida / Inlägg

No Logo

av Simon Bank

Det finaste med att ha begåvade vänner är att de är underbara att umgås med.

Det näst finaste är att man slipper jobba.

I den nya, moderna fotbollsvärlden är marknadsföring ungefär lika viktigt som zonspel, det är därför de stora ligorna pungar ut miljoner på att stajla och stajla om sig. För att verka lite snabbare, lite starkare, lite modernare, lite bättre.

Ibland går det bra, ibland går det sämre, och för att bedöma exakt hur bra det gått när toppligorna (och vår egen) investerat i sina logotyper.

Vad vill de kommunicera? Hur lyckas de?

Jag har lovat ett gästspel, och ett gästspel ska ni få. Lisa Careborg, prisbelönt Creative Director på Happy F&B, hoppar in i fotbollsvärlden med entusiasm i hjärtat och en sylvass såg i handen. Väl bekomme.

england.jpeg

 

Premier League
+++++
CAREBORG: I den här ligan hade jag känt mig hedrad att få vara med. Vem vill inte spela fotboll med ett rojalistiskt lejon? Klassiskt, stolt och superbrittiskt. Hade bara önskat mig lite mer harmoni i utförandet – bollen känns tillkommen i efterhand. Tydligt hur tätt pub- och fotbollskultur hänger ihop i England. Byt ut boll mot tunna och du skulle kunna hitta logotypen på en öletikett.

spanien.jpeg
Primera División
+++
CAREBORG: Typiskt spansk logo. I Almodovar-land älskar de det naivistiskt enkla och lekfulla. Lite väl många element gör den något rörig och svårapplicerad. Känns mer som en logotyp för en nystartad fotbolls-tv-kanal än för världens mest prestigefulla liga. Men den får mig iallafall lite glad.

logo_ligue1.png
Ligue 1
+++
CAREBORG: Jag gillar att fransmännen håller det enkelt i form- och färgval. Det gör den mer sofistikerad och lätt att använda. Lite för lik en av mina favoriter –- UEFA Champions Leagues stjärnbollslogotyp -– för att få högt betyg.

tyskland.jpeg new-bundesliga-10-11-logo-design.jpg
Bundesliga
+
CAREBORG: Skräckexempel! Ska det vara enkelt måste det vara välgjort. Spelarsiluetten ser klumpig och otränad ut. Den daterade typografi är uselt kernad. Den uppdaterade versionen har fått tidstypiskt blänk, modernare typografi och mer fart. Mer på riktigt men fortfarande ingen hit.

italien.jpg
Serie A
++
CAREBORG: Vad är detta? Italiensk grafik är ibland svår att förstå sig på. Ofta mycket som pågår samtidigt – blänk, typografi, swoshar, guld. Den får mig att tänka mer på hockey än fotboll. Men den känns onekligen italiensk. Skulle lätt kunna passera som en sådan där liten ursprungsmärkning i ena hörnet på en kaffeförpackning.

sverige.jpeg
Allsvenskan
++
CAREBORG: A:et är visserligen versalt, men det rundade avslutet, den bulliga knappformen och typografin satt som ett leende, bidrar alla till att göra det småskaligt. Retro på ett gulligt, inte klassiskt, sätt. Jag hade velat se något med mer pondus och stolthet. Skulle passa perfekt för ett företag som gjort leksaksbilar sedan 1924 men inte ligan för de bästa spelarna i Sverige.

/Simon Bank

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB