Startsida / Inlägg

Ticket to Ride

av Simon Bank

Vid ett par tillfällen har vi ju gett oss på virala reklamkampanjer och sågat hela konceptet. Vi ser inte oss själva som glada dumskallar som passar reklam vidare utan att ifrågasätta.

Fast, jo, det händer ju att vi ser fel också.

Om bara reklamen är bra nog förtjänar den sin uppmärksamhet, och nu är det ju så att Opel lyckats med just det. I en kampanj inför Champions League-finalen har de skickat ut en kille till biljettluckorna utanför Camp Nou med ett bestämt uppdrag: Sälj två biljetter till finalen.

Biljetterna är äkta, och skulle normalt betinga runt 20 000 kronor på svarta börsen. Men den här killen säljer inte biljetterna för 20 000. Han säljer dem för hundra spänn styck. Det briljanta i den lilla berättelsen, som förstås filmas med dold kamera, är att den handlar om människors misstänksamhet kontra folks förmåga att känna tillit.

De flesta tackar alltså nej till att köpa biljetterna, övertygade om att de är falska. Inte fan tror man på nån som säljer finalplatser för en hundring?!

1. Håll med om att det är briljant tänkt?
2. Hade du köpt?
3. Här är en annan film de gjort, som bara är rolig för er som är culés. Ett sammandrag från semfinalen.

Och med det tar vi helg. Ha det fint så länge.

/Simon Bank

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB