Startsida / Inlägg

The Great Deciever

av Erik Niva

Okej, jag erkänner.

Jag tänkte göra en poäng av det här, återigen peka på hur kommersialismen minsann trängt undan den genuina, folkliga fotbollskulturen.

Men minnet spelar spratt med såna som mig.

När jag drog ut till Vélodrome för halvannan timme sedan åkte jag längs cornichen, fram till det som i mina ögon alltid varit det viktigaste landmärket i Marseille.

I mer än ett årtionde pryddes en hel fasad här av en jättemural av Zinedine Zidane.

I mitt huvud var det ett folkligt konstverk utan tydlig avsändare, och därför surade jag till rejält när jag först upptäckte att porträttet ersatts av en gigantisk fotbollsreklam för Coca-Cola.

Men ja… Så kollade jag ursprungsbilden, och fick lov att konstatera att avsändaren minsann var både synnerligen synlig och rejält kommersiellt driven.

203722849_small.jpg
Marseille då.

cocasite1.jpg
Marseille nu

Kvar står jag nu utan fungerande sensmoral och tycker att vafan… Någon slutsats ska det väl ändå gå att dra här. The more things change, the more they stay the same?!

/Erik Niva

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB