The Great Deciever
avOkej, jag erkänner.
Jag tänkte göra en poäng av det här, återigen peka på hur kommersialismen minsann trängt undan den genuina, folkliga fotbollskulturen.
Men minnet spelar spratt med såna som mig.
När jag drog ut till Vélodrome för halvannan timme sedan åkte jag längs cornichen, fram till det som i mina ögon alltid varit det viktigaste landmärket i Marseille.
I mer än ett årtionde pryddes en hel fasad här av en jättemural av Zinedine Zidane.
I mitt huvud var det ett folkligt konstverk utan tydlig avsändare, och därför surade jag till rejält när jag först upptäckte att porträttet ersatts av en gigantisk fotbollsreklam för Coca-Cola.
Men ja… Så kollade jag ursprungsbilden, och fick lov att konstatera att avsändaren minsann var både synnerligen synlig och rejält kommersiellt driven.
Marseille då.
Marseille nu
Kvar står jag nu utan fungerande sensmoral och tycker att vafan… Någon slutsats ska det väl ändå gå att dra här. The more things change, the more they stay the same?!
/Erik Niva