Startsida / Inlägg

All ’Bout the Money

av Erik Niva

Det är den råa cynismen som gör skillnaden.

Newcastle United har haft allsköns tröjsponsorer tidigare. De har låtit sig sponsras av öltillverkare, bredbandsleverantörer och banker. Ändå är det så väldigt annorlunda nu när de bestämt sig för att samarbeta med omdiskuterade Wonga, pionjärer inom det här som kallas korttidslån.

Strax efter att Wongas etablerat sig beskrev den inflytelserike ekonomen Umair Haque deras verksamhet som ”världens värsta affärsmodell” i sin blogg på Harvard Business Review. Han utgick från deras affärsidé – att erbjuda lättilgängliga korttidslån till skyhöga räntor mitt under en ekonomisk kris – och föreslog sedan tre andra jämförbara tillväxtmarknader. En global marknadsplats där folk kunde sälja sina organ. Ett socialt nätverk för vapenhandel. En community där människosmugglare kunde utbyta tips och idéer. Hans huvudpoäng var lättsammanfattad, och riktade sig främst till de innovatörer och entrepenörer han normalt sett skriver för. ”Skapa inte giftiga grejer som är dåliga för folk. Gör fantastiska grejer som förbättrar människors liv på ett meningsfullt sätt”.

Den effektiva årsräntan på ett Wongas-lån uppgår till drygt 4 200 procent. Nu ska visserligen deras standardlån vara återbetalade inom en månad, men även i de fallen behöver du betala tillbaka drygt 30 procent mer än summan du lånat. Nä, de gör inget olagligt och nä, det är ingen som tvingar en att nyttja deras tjänster – men återigen… Det är den råa cynismen som gör skillnaden.

Wonga har redan ett sponsoravtal med en engelsk fotbollsklubb, Blackpool. Kvarteren runt deras hemmaarena tillhör landets allra fattigaste. Den manliga medellivslängden ligger på 73,6 år, lägst i England. Andelen alkoholrelaterade dödsfall är landets högsta. Självmordsfrekvensen är åtta gånger högre än riksgenomsnittet, och tonårsgraviditeterna 72 procent högre.

Varför riktar ett låneföretag sin reklam mot just de kvarteren?

Och nu har de alltså skrivit avtal med Newcastle United, den största klubben i Englands mest krisdrabbade region. Ingen annanstans har nedskärningarna inom den offentliga sektorn slagit lika hårt. En färsk undersökning visar att mer än en fjärdedel av invånarna här har svårt att få pengarna att räcka månaden ut.

Varför riktar ett låneföretag sin reklam mot just den regionen?

För att de ser en möjlighet att tjäna pengar på utsatta människors fattigdom. I det här fallet för att de ser fotbollen som ett effektivt verktyg för att lyckas med det.

Det som är så förbaskat sorgligt är ju att fotbollen hjälper dem med sin verksamhet.

För att låna en klyscha: Newcastle United är så mycket mer än en klubb. Den har i alla fall varit det. Som den enda klubben i Englands kanske allra mest fotbollstokiga industristad har den alltid haft en oerhört viktig roll för den lokala identiteten, sammanhållningen och stoltheten. St James’ Park har bokstavligen talat fungerat som en sorts katedral, men nu är tusentals anhängare på väg att tappa tron.
– Jag är väldigt nära brytningspunkten nu, väldigt nära punkten där bägaren rinner över. Jag har ingen som helst aning om vad klubben står för längre, säger Michael Martin, som driver klubbfanzinet True Faith.
– Folket som äger Newcastle har ett socialt ansvar gentemot fansen. Jag skulle älska ifall de kunde svara ärligt på en enda fråga: ”Skulle du, Mike Ashley, på allvar rekommendera någon att låna pengar från Wonga till de här räntorna? Och kan han inte svara ja på den frågan, då borde de inte vara vår tröjsponsor. 

wonga2_2364783b.jpg

Som en av de lokala kommunfullmäktigeledamoter uttryckte det: Framöver kommer de rikaste unga männen i Newcastle att bära tröjor som uppmanar de fattigaste att gå till en laglig lånehaj. Är det verkligen framgång fotbollsfans vill ha, framgång till vilket pris som helst? Newcastle Uniteds klubbledning tror i alla fall det.
– Vi bygger en klubb för att kämpa om de största priserna på den högsta nivån. Och som alla vet är ett starkt kommersiellt program avgörande för möjligheterna att nå det målet, säger vd:n Derek Llambias.
– Vi vet alla att det är en tuff marknad, och Wonga är ett fantastiskt företag att ha med oss, säger managern Alan Pardew.

Det finns en spelfilm från år 2000 som heter ”Purely Belter”, en depressionsstänkt dramakomedi om två fattiga grabbar som desperat försöker skaka fram pengar för att köpa säsongsbiljetter till St James’ Park. Verklighetens motsvarigheter lär inte få det lättare framöver. Men det är klart – det finns ju alltid korttidslån.

En Newcastle-tröja med Wongas-reklam på bröstet kostar just nu 44 pund. Har man inte de pengarna kan man ju alltid låna från Wongas. Då kostar den drygt 58 pund istället.

/Erik Niva

a4e2-medium.jpg
  • Tjänstgörande sportredaktör: Martin Björkman
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB