Startsida / Inlägg

Förbundets intervjustöld från SVT

av Sportbladet

Lördag. Stockholms Stadion. Kim Källström meddelar att en enastående landslagskarriär är över efter EM. 33 år gammal tar Kim samma beslut som kompisen Andreas Isaksson och, enligt Dagens Nyheter, även Zlatan Ibrahimovic bestämt sig för.

Egentligen varken något konstigt eller sensationellt i det. Det ska till ett mirakel om Sverige ska nå VM. Det är fyra år till nästa EM. Då kommer de här herrarna sitta och röka någonstans.

Mer intressant var hur Källströms besked nådde världen.

Det var Jane Björck som fick det först i SVT:s exklusiva intervju med Källström i Stadions innandömen. Men det var inte SVT som publicerade det först. Istället stod landslagets kommunikationschef och filmade av SVT:s intervju med sin egen mobiltelefon och publicerade det sedan live i landslagets app. En push på det ”Kim Källström slutar i landslaget” och på ett ögonblick var både SVT:s scoop och intervju stulen.

kim

Det blev också en snackis på medialäktaren under träningen. Vad är egentligen okej? Bara för att landslaget tillhandahåller sina spelare betyder det knappast att vi journalister ska arbeta för dem.

Nu ska de interna landslagsnyheterna alltså kommuniceras i en egen app. ”Direkt till fansen” som det heter. Extra intressant är det då landslaget återkommande trycker på hur mycket energi det tar för spelarna att tala med fansen. Nu ska de trots det göra det i ännu större utsträckning.

”Direkt till fansen” ja. Landslagets sändningar har så här långt haft mellan 100-200 tittare (de jag sett). Med tanke på att förbudet nu har hopplöst svårt att sälja ut de två sista landskamperna innan EM (de kan ju få lite gratis hjälp av att de är Zlatans sista på svensk mark nu) så är frågan om de inte borde fokusera mer på att gå ut och attrahera nya fans än producera eget material till de närmast sörjande.

Senaste dragplåstret till appen ska i alla fall bli en chatt där fansen som betalat en avgift (för att hålla borta trollen sägs det) får ställa frågor till Zlatan Ibrahimovic. Vad jag hör ligger förbundet på men superstjärnan själv är inte lika övertygad. Det är lätt att förstå varför.

Varför tala till 200 personer när du kan framföra dina budskap till miljoner via den svenska, och internationella, mediakåren likt Zlatan gjorde tidigare i veckan? Samma fråga borde kanske förbundet ställa sig. När mediatiden nu alltså är så energikrävande bör den ju snarare effektiviseras än tvärtom. Målet måste ju vara att nå så många som möjligt med så lite energi som möjligt. Eller?

Annars var det en fokuserad träning. Som det nästan alltid är när Ibrahimovic är med.  Johannes Hopf satte ord på det innan träningen.

– Du märker bara den auran han har runt sig. Du skärper dig när han är nära. Det gäller mig och det gäller alla. Den kravbilden han har på sig själva och alla andra på träningen är helt fantastisk. Då blir det inget ”blaj blaj” utan även på en vanlig avslutsövning så är det fullt fokus från skott ett till skott 300.

En rätt bra sammanfattning på hemligheten till Zlatans succé.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB