Startsida / Inlägg

Känns som girigheten förstört igen

av Patrik Brenning

Är glaset halvtomt eller halvfullt? Friends är i alla fall halvtomt när Sverige på måndagen ska ta sig an Bulgarien. Svenska fotbollförbundet är inte alls nöjda med försäljningen och det går att känna med dem.

Ett svenskt fotbollslandslag som inte lyckats bygga någon ny stor profil efter Zlatans avsked och tar sig an ett profillöst Bulgarien klockan 20:45 en måndag.

Förbundets problem kan sammanfattas i tre punkter:

  1. Matchtiden, som styrs av Fifa och SvFF är allt annat än nöjda med.
  1. Arenan, som byggdes på tok för stor för att kunna locka de internationella evenemang Svff av politiska skäl sedan ändå fått nobben för.
  1. Zlatans massiva roll, som kvävde andra profiler och nu lämnat ett gigantiskt vakuum efter sig.

Två av sakerna hade de kunnat påverka men det är så klart för sent nu. Vad SvFF däremot kan göra är att tänka om när det kommer till fördelningen av publiken.

Mot Nederländerna dopades publiksiffran i sista stund genom att biljetterna på det översta etage reades ut. Resultatet blev ett hyfsat packat tredje etage men en tom lucka mitt emellan de två mer fyllda sektionerna. Följden: En död stämning.

Förbundet har diskuterat problematiken men valde trots det att ha etage tre öppet även den här gången, med förhoppningen att sälja billiga biljetter där men ändå kunna casha in på de dyrare på etage två. Med en dag kvar till matchen står de därför återigen med samma problem: Publik längst ner och längst upp på Friends läktare men en tom sektion i mitten som förstör både det visuella intrycket och ljudvolymen.

För att illustrera förbundets problematik kan vi låna Wales lagbild från VM-kvalmatchen borta mot Österrike:

Skärmavbild 2016-10-09 kl. 13.07.34

Det blir liksom inte riktigt bra. Eller som superstjärnan Gareth Bale konstaterade: ”vi måste helt enkelt vara värdelösa på lagbilder”. Precis som Bale lovat bättring till mötet med Georgien hoppas förbundet också få ordning på sin snedfördelning till i morn.

Lösningar diskuteras i sista stund men det är ärligt talat för dåligt skött. Förbundet borde ha förstått att matchen aldrig skulle sälja ut, stängt etage tre från början och sänkt priserna på mittensektionen istället. Det hade kostat dem möjligheten att sälja dyra biljetter på etage två men gett en bättre publikupplevelse och därmed vinster på längre sikt. Tyvärr känns det som den kortsiktiga girigheten fått vinna igen.

Nu kan de istället tvingas flytta ner folk från etage tre för att sedan försöka förklara för alla som köpt de dyrare biljetterna på etage två varför andra som betalat hälften så mycket plötsligt ändå får stolen bredvid. Lycka till med det!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB