Startsida / Inlägg

Bara förlorare på scenerna i svensk tv

av Patrik Brenning

Efter sjukdom fick flyget till solen i Marbella, fotbollsfesten i Paris och bakfyllekuren i Ungern ställas in för min del men inget ont som inte för något gott med sig. För Frankrike-Sverige gav nu en efterlängtad möjlighet. Den att från soffan se Anders Svensson och Kim Källström utanför planen på sina nya framskjutna positioner i svensk tv.

För jag har ju läst vad ni skrivit under de senaste matcherna. På Facebook, på Twitter och i kommentarsfältet. Om två sensationella genombrott som tv-experter. Om två kunniga, lyhörda och ödmjuka fotbollsanalytiker. Synd bara att man inte fick se något av dem.

För jag blev ärlig talat förvånad över scenerna i halvtid. En minut, 20 sekunder och 67 hundradelars studiosnack (förtjänstfullt klockat av @kingep47 på Twitter). 13 minuter och 40 sekunder reklam.

Kanal 5 hade alltså flugit in Kim Källström med 131 landskamper på meritlistan mitt i proffskarriären, kryddat det med Sveriges bäste fotbollskrönikör mitt i pappaledigheten i Simon Bank, klätt upp dem i sponsrockar och stoppat deras fickor fulla med pengar för att stå där och snacka i en minut, 20 sekunder och 67 hundradelar.

För den breda fotbollspubliken bänkade sig inte vid 19-tiden när Kanal 5 började sändningen och såg hela uppsnacket inför matchen. Inte heller hängde de kvar efter slutsignalen och såg Kim och Simon snacka ner tillställningen. Det visar siffrorna från kvalmatchen mot Bulgarien den 10 oktober tydligt.

780 000 såg då själva matchen men bara 170 000 studiosnacket innan avspark och 179 000 det efter. Snacka om att elda för kråkor.

Men det här är ingen kritik mot Kanal 5. De ska om någonting applåderas för sin ambition att anlita två av Sveriges bästa experter (för Kim imponerar absolut i de sekvenser vi ändå får se) trots att det bara är för en minut, 20 sekunder och 67 hundradelar. Istället måste någon på allvar fundera över de svenska reklamlagarna.

Kanal 5 måste få lov att maximera reklamutrymmet när de nu betalat en halv förmögenhet för rättigheten att visa landskamperna men måste hela sändningen brytas för att det är reklam? Kan vi inte hitta ett system där reklam kompletterar sändningen på ett vettigare sätt? Ge mig lite reklambanners i nederkant eller vad som helst som öppnar för mer studio i halvtid. Med dagens tekniska kunskap och allmänhetens nya vana med inbäddad reklam från nätet borde det kunna genomföras på ett ärligt och lagligt sätt utan lömsk produktplacering. Det skulle verkligen gynna alla parter.

Som det är nu kan Kanal 5 lika gärna skicka hem Källström igen. Allt känns kort och gott som ett slöseri med både hans och vår tid.

Anders då? Jag tycker han är strålande. I en tid där Niklas Holmgren sprängt mina högtalare och Glenn Strömberg målskriat sönder mina trumhinnor så är jag tacksam för en expert som inte kräver en huvudroll utan mer tillbakalutad låter kommentatorn göra sitt jobb för att sedan komplettera med instick när det finns något värt att notera.

Sedan väntar jag fortfarande på att få höra om Anders och Kim vågar plocka fram storsågen mot sina gamla landslagspolare när den väl blir motiverad. Men den tiden kommer och när den väl gör det är det viktigt att de får chansen. I mer än en minut, 30 sekunder och 67 hundradelar.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB