Startsida / Inlägg

Ferrari och deras missnöje

av Anna Andersson

Ferrari är besvikna när nu deras protest avslagits, men samtidigt har jag svårt att förstå deras missnöje. De kunde profitera från Ross Brawns fantastiska förmåga att alltid ligga rätt i reglementets gråzoner i tio års tid, så sent som 2007 drog de nytta av hans idéer, trots att han redan var på väg till Honda. Nu klarade inte italienarna av att behålla honom i stallet och då är det självklart att det gör extra ont. Det ryktas om att Ross Brawn tog fram detta system ganska tidigt under fjolårssäsongen och att en medarbetare som bytte tjänst sedan förde det vidare till Toyota och därifrån gick det sedan vidare till Williams, som köper motorer av Toyota.
Oavsett vad är det vinterns grej, den är legal och det kommer att kosta enormt mycket tid och pengar att hämta in Brawns och Toyotas försprång.
Och för Ferrari är det självklart extra tufft, men de har sig själva att skylla. Ross Brawn som hjälpte dem till toppen har sett till att de nu är långt, långt efter i utvecklingen. Frågan är om de kan ta in försprånget, det är trots allt testförbud.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB