Startsida / Inlägg

Första rapporten från Singapore

av Anna Andersson

När regnet hade lagt sig och banan torkat upp så var det dags för den första tärningen i Singapore. Snabbast var Red Bulls Sebastian Vettel, som var fyra sekunder efter den tid han hade när han var snabbast under fredagen förra året. Lewis Hamilton var 49 tusendelar långsammare än tysken i sin McLaren och det är rätt intressant att titta på sektortiderna.
Hamilton var två tiondelar snabbare än Vettel i den första sektorn, men i den andra och tredje sektorn var tysken något snabbare.
De andra konkurrenterna var ungefär en sekund långsammare, Jenson Button lyckades förbättra sig från plats tio till plats tre på sitt sista varv.
Mercedes  kommer med nyheter till Singapore och Michael Schumacher räknar med att stallet tar ett stort steg framåt, men under det första passet var han 14:e man och Nico Rosberg 18:e man. DE körde utantrippel DRS, men med det nya avgasröret (Coanda).
•••
HRT kom med ett nytt underrede och hoppas kunna utmana Marussia.
•••
Även om Red Bulls ägare var otroligt kritisk till Magneti Marelli och vill att Renault ska bryta sitt avtal med underleverantören så kommer det inte att ske. Renault vill arbeta vidare med italienarna.
Anledningen till Dietrich Mateschitzs ilska är en generator som har gått sönder vid två tillfällen under säsongen och kostat Sebastian Vettel mycket värdefulla poäng.

Resultaten från träning 1:
Placering, förare, stall, tid, tidsskillnad, antal varv
1.  Sebastian Vettel      Red Bull-Renault      1m50.566                        24
2.  Lewis Hamilton        McLaren-Mercedes      1m50.615s  + 0.049  15
3.  Jenson Button         McLaren-Mercedes      1m51.459s  + 0.893   17
4.  Fernando Alonso       Ferrari                         1m51.525s   + 0.959  20
5.  Pastor Maldonado      Williams-Renault       1m51.576s  + 1.010  20
6.  Mark Webber           Red Bull-Renault            1m51.655s  + 1.089  19
7.  Nico Hülkenberg       Force India-Mercedes  1m51.658s  + 1.092  24
8.  Paul di Resta         Force India-Mercedes      1m51.943s  + 1.377  21
9.  Daniel Ricciardo      Toro Rosso-Ferrari       1m52.275s  + 1.709  24
10.  Sergio Perez          Sauber-Ferrari               1m52.296s  + 1.730  19
11.  Bruno Senna           Williams-Renault        1m52.629s  + 2.063  25
12.  Kimi Räikkonen        Lotus-Renault            1m52.716s  + 2.150  16
13.  Kamui Kobayashi       Sauber-Ferrari        1m52.839s  + 2.273  23
14.  Michael Schumacher    Mercedes              1m52.986s  + 2.420  21
15.  Romain Grosjean       Lotus-Renault         1m53.028s  + 2.462  20
16.  Felipe Massa          Ferrari                          1m53.080s  + 2.514  17
17.  Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Ferrari    1m53.189s  + 2.623  25
18.  Nico Rosberg          Mercedes                     1m53.227s  + 2.661  25
19.  Timo Glock            Marussia-Cosworth     1m54.908s  + 4.342  20
20.  Heikki Kovalainen     Caterham-Renault      1m55.091s  + 4.525  16
21.  Charles Pic           Marussia-Cosworth     1m55.335s  + 4.769  22
22.  Vitaly Petrov         Caterham-Renault      1m55.760s  + 5.194  22
23.  Pedro de la Rosa      HRT-Cosworth          1m56.656s  + 6.090  21
24.  Ma Qing  Hua          HRT-Cosworth          1m58.053s  + 7.487  20
Källa: Autosport.
Håll er uppdaterade under hela helgen med F1-bevakaren. Den är i gång och den ligger högst upp på motor.sportbladet.se

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB