Startsida / Inlägg

Vem kan stoppa Vettel?

av Anna Andersson

Sebastian Vettel tog pole position i Indien, men det som under träningarna känts så självklart var inte alls lika säkert under kvalet. Tysken var riktigt snabb i Q1 och Q2, men i Q3 inledde han med en miss i kurva fyra, han försökte kompensera och gjorde fler misstag. Han fick hämta nya däck medan hans teamkollega Mark Webber satte en snabb tid. Tysken skulle sedan kontra och han körde ett riktigt bra varv, men han gjorde ett par mindre missar i och var bara fyra tiondelar före sin teamkollega. Han gjorde sedan ett försök till, men avbröt det.
Då kändes det som om Mark Webber skulle kunna hota honom, men eftersom han gjorde en miss i kurva tre avbröt även han sitt var och han startar som tvåa. Det är tredje gången i rad som red Bull lägger beslag på första startled.
Avslutningen kändes lite snöplig, även om det var ett betydligt jämnare kval än vad jag trodde att det skulle bli.
Även om flera av toppteamen var väldigt jämna under sina longruns under fredagen så känns det som om det blir svårt för någon att hota Vettel från att ta sin fjärde seger i rad och rycka i VM-tabellen. Om han får till en bra start och får köra från fältet så vinner han.
Så pass bra är Red Bull just nu.
•••
Ferrari hade hoppats på att ta in två tiondelar och vara betydligt närmare Red Bull. Nu var Fernando Alonso bara femma, klart slagen av både Red Bull och McLaren. Ännu en kritisk startposition mitt i fältet och det finns en risk att McLarens förare snor poäng för honom.
En mycket svår uppgift väntar i morgon.
•••
Avgörs mästerskapet i morgon? Vad tror ni?
•••
Nico Rosberg, Mercedes, gjorde inget varv i Q3.
•••
Michael Schumacher fick storstryk av sin teamkollega Nico Rosberg och försvann i Q2, där försvann även Saubers Kamui Kobayashi som var sist, Nico Hülkenberg och Paul di Resta, Froce India samt Lotus Romain Grosjean. Det var andra gången i år som Grosjean missade Q3.
•••
Felipe Massa snurrade under Q1, det var tredje gången som han snurrade på ungefär samma sätt. I Q1 snurrade även Heikki Kovalainen, Caterham, i kurva elva, han fastnade i gruset och var bara 20:e man. Det är tredje gången på fyra lopp som Vitalij Petrov kvalar ut sin teamkollega Kovalainen.
•••
Banan i Indien är känd för att vara riktigt tuff mot däcken, men trots det räknar Pirelli med att det finns förare som kommer att satsa på ett stopp. Den som ska klara det behöver köra 20-25 varv på de mjuka däcken och under fredagens träning så körde Lotus Kimi Räikkönen 25 varv med de mjuka däcken.
– Det handlar lite om hur mycket det krävs av framdäcken, kurva tio och elva är riktigt tuffa, säger Pirellis motorsportchef Paul Hembery till motorsporttotal.
Han räknar med att det skiljer mellan 0,8 och 1,0 sekunder per varv mellan däcktyperna under loppet.
•••
Mercedes Niki Lauda meddelade i veckan att stallet ska bygga om hela bilen till nästa säsong. Man har fortfarande problem med att bakdäcken överhettar och det gör att man måste vara väldigt konservativ med sina inställningar.
Inget bra utgångsläge för ett stall med målsättning att vinna lopp.
•••
Sergio Perez har ju som bekant gjort klart med McLaren, det gör att han blivit av med platsen i Ferraris juniorsatsning.

•••

Glöm inte att vi byter till vintertid i natt – ställ TILLBAKA klockan en timme.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Patric Hamsch
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB