Malaysia – här avslöjas allt
avJag skrev lite om banan i Malaysia i går och tänkte fortsätta på det temat i dag. Banan är, precis som så många andra F1-banor ritade av tysken Hermann Tilke, där finns alla typer av kurvor och två långa rakor oc i slutet av dem är det bra omkörningsmöjligheter. Banan är inte det minsta förlåtande, utan årets första egentliga test. Den plockar fram svagheterna hos förare, chassi och aerodynamik.
– Efter loppet så vet ingenjörerna direkt vilka ställen man måste jobba vidare på, säger Nico Hülkenberg som kör för Sauber.
– Om det inte regnar förstås.
Och regnar gör det ganska ofta i Malaysia just under den här årstiden och då handlar det om ösregn, monsunregn.
– Då är det så illa att det är svårt att bara hålla kvar bilen på banan, säger tysken.
– Förra året var det växlande väderförhållanden, vilket är typiskt för Malaysia och jag hade tur som körde hem två poäng.
Är det däremot helt torrt så är det en bana som käkar däck, Kimi Räikkönen och Lotus tog hand om däcken bra i Australien och frågan är om de klarar det lika bra när det nu är betydigt varmare förhållanden. Förutsättningarna finns där eftersom bilen fungerade bra i de förhållandena förra året. Red Bull lär återigen vara snabba i kvalet, men frågan är väl om man får ordning på balansen i bilen och även däckslitaget under loppet:
– Vi trodde att vi var snabbast med slicks, intermediates och regndäcken att vi hade rätt balans i bilen, men det var ett misstag och det visade sig under loppet, säger Red Bulls Helmut Marko till Servus TV.
– Nu måste vi lära oss att förstå däcken bättre.
Han påpekar att Mark Webber hade en något annan inställning än Sebastian Vettel i Australien:
– Allt tyder på att vi måste röra oss i den riktningen, säger Marko som också påpekar att Vettel aldrig fick rätt temperatur i däcken och därför inte alls var lika snabb som under träningarna.
Han påpekade också att Red Bull som ofta varit otroligt snabba under ett enda varv kanske måste ändra sin inställning och inse att kvalet inte är allt.
– Det viktiga är att vi kan ställa in bilen så att vi har ett större arbetsfönster, säger Marko.
– Vi måste kanske lära oss att kvalet och ett enda varv inte är hela livet och att man också måste se det till en hel tävlingsdistans. Jämfört med Alonso och Räikkkönen var våra tider sett över hela loppet klart sämre.
McLaren hade stora problem med bilen i Australien och hoppas inte på några under i Malaysia – men väl på regn. Det gör även Mercedes:
– Sett till hur vår bil fungerade när det regnade i Australien så välkomnar jag absolut regnet, säger Nico Rosberg.
Ferrari blir spännande att se, det såg lovande ut i Australien och vad händer i Malaysia? Räkna aldrig bort Fernando Alonso.
Här är förresten Ferraris presentation av årets bil:
•••
Däcken har diskuterats rejält i år och Niki Lauda, numera Mercedes, har en tydlig åsikt
– Däcken gör att det hela blir tokigt. Att hela tiden skapa fler depåstopp är fel, publiken tappar översikten under loppet.
Pirelli har som uppgift att se till att det är mellan två och tre depåstopp per lopp, målet är 2,4 som man hade 2011 och det var färre i fjol och därför har däcken gjorts om. Är det rätt med fler depåstopp eller har Lauda rätt? Är det konstgjort andning?
•••
Sebastian Vettel har ett enda tips inför tävlingen i Malaysia.
– Stressa inte, du kan ändå inte springa ifrån hettan.