Startsida / Inlägg

Senna – den störste av dem alla

av Anna Andersson

Han var egentligen den perfekta racerföraren, han hade talang, mod, övernaturliga reflexer, tekniskt kunnande, han var ambitiös, smart, uthållig och tuff. Han hade karisma och utstrålning.
Han skulle ha fyllt 53 år i dag.
Idag vill jag skicka en tanke till Ayrton Senna. I dag skulle han, en av världens bästa F1-förare, ha fyllt 53 år. Personligen tycker jag att det känns för jävligt att han och även Roland Razenberger skulle behöva betala med sitt liv för att diskussionen om säkerheten inom sporten skulle tas på allra största allvar.
Det har inte varit något dödsfall sedan den där svarta helgen 1994, men jag och många med mig minns den som om det var i går och önskar att det aldrig hade behövt ske.
Vila i frid Ayrton Senna.
(Även om jag någonstans är övertygad om att han fortfarande har pole.)
VIlka är dina minnen av Senna?
•••
Missade du dokumentären om Senna?
Här är den igen, jag valde en textad version, men det finns andra också. Den är ungefär en timme lång, men värd varje minut.

•••
Felipe Massa har slagit ett nytt rekord, men det är inget smickrande sådant. Han har nu 68 lopp utan seger, senaste gången som han vann var i Brasilien 2008 – det var det där regnloppet där han trodde att han hade vunnit VM när han gick i mål, men Hamilton körde om Timo Glock i ösregnet och körde hem titeln när han gick i mål.
Tvåa i den rekordlistan är Jean Alesi som hade 67 lopp utan seger mellan 1991 och 1995.
•••
Sedan har vi två experter som har lämnat sin syn på tillvaron, först ut Mika Salo:
Han tror på McLaren, men inte på Williams där hans landsman Valtteri Bottas fick kämpa för att ta bilen i mål före Jules Bianchi, Marussia:
– Han gjorde det bra, men det var ändå illa. Bilen är inte tillräckligt bra, nästan sämst i hela fältet, säger Salo till finländska medier.
– Williams har enormt mycket arbete kvar, ja visst är det ett erfaret stall, men har de tillräckligt med resurser för att förbättra bilen?
Däremot tror han på McLaren:
– Jag tror att vi kommer att se hur de förbättrar sig redan de kommande loppen, säger han.
– Har du de resurserna och den erfarenheten så kan du förbättra sig, et har vi redan sett. Får de en dålig start så har de snabbt tagit ett kliv framåt och sedan kunnat vinna lopp.
David Coluthard däremot anser att Sebastian Vettel borde byta stall:
Om jag tror att han måste byta stall för att demonstrera att han är en vinnare? Ja det gör jag, skriver Coulthard i The Guardian.
– När det handlar om att ta en plats i historieböckerna så verkar det vara nödvändigt att vinna VM med olika stall.
Det bästa exemplet är enligt Coulthard Niki Lauda som vann VM med Ferrari 1975 och 1977 och sedan vann med McLaren när han gjorde comeback 1984.
– Om han byter stall och vinner igen så skulle han få en större respekt även av den breda publiken. När det går för enkelt är det inget som vi vill se och fastnar för, vi människor vill att de (stora stjärnorna) ska få kämpa med motgångar på vägen också.
•••
Fernando Alonso ser fram mot helgen:

•••
Pirelli har försett oss med lite däckfakta, här är ett utdrag ur deras pressmeddelande:
• Banan är en av de tuffaste mot däcken under hela säsongen, därför valet av det hårda och mediumdäcket.
•Det orangemarkerade hårda P Zero arbetar som bäst i högre temperatur och P Zero Medium med vit dekor i lägre, detta ger en perfekt kombination för alla eventualiteter. Karaktären hos det hårda däcket motsvarar ungefär mediumdäcket från förra säsongen och vi kan vänta oss varvtider runt 4 tiondelar snabbare än den hårda blandningen från 2012.
•Banan är byggd på en plats där det förut låg ett träsk och underlaget är relativt ojämnt. Visserligen asfalterades anläggningen om 2007 och slätades ut, men fortfarande finns en hel del ojämnheter kvar.
•Förra årets däckval till Malaysias GP var också medium/hård och de fem första i mål använde trestoppstrategier: intermediate – full wets – intermediate – slicks. Bruno Senna, som kom femma gjorde dock fyra stopp.
•Sepang ställer höga krav på däcken, det är den bana efter Barcelona som ger de största laterala påfrestningarna. Detta resulterar i höga temperaturer – upp till 130 grader – inne i däcket.
•Regn i mängder har varit ofta förekommande under Malaysias GP, 2009 fick racet t o m avbrytas och bara halva poäng delas ut till de som fullföljde. Pirelli har i år tagit fram nya versioner av våtdäcket Cinturato, med förbättrat grepp och minskad risk för plötslig överstyrning.
•Även om greppnivån är hög på Sepangbanan har det ofta förekommande regnet effekten att gummit som läggs ner i banan sköljs bort och man får en ”grön” bana – alltså med minskat grepp – vid början av varje träningspass. Ideallinjen torkar ofta upp snabbt p g a de höga lufttemperaturerna, men avrinningen på banan är inte perfekt, vilket kan resultera i vattenpölar.
•••
Helgens två DRS-zoner är dels start/målrakan (som det varit tidigare) och dels rakan som går in mot kurva 15(sista kurvan innan start/mål). Mätpunkten sittermellan kurva 12 och 13

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB