Startsida / Inlägg

Mästaren: – Någon kan dö

av Anna Andersson

Jag kan inte sluta att fundera över däckproblematiken. Det är riktigt oroande att fyra (!) däck exploderar under ett lopp. Vänster bakdäck, visst de är det som har störst påfrestningar när man accelererar ut över curben ur de snabba kurvorna och vad sjutton händer nästa helg?
Nürburgring är en av de banorna som ställer allra högst krav på Pirelli. Det handlar om stora G-krafter och det krävs mycket av däcken, det finns flera olika typer av kurvor och det är också många brutala inbromsningar och där slås bilarna hårt över curbsen.
Och vad hade hänt om ett däck exploderat på Spa, i Eau Rouge? Det är också en bana som sliter hårt på däcken och i den passagen går däcken på max. Jag vill inte ens tänka tanken.
Nej.
Se till och lös detta nu, lägg de egna intressena åt sidan och sätt sporten i främsta rummet. Jag känner mig orolig.
Det har jag förstått att flera förare också gör, Fernando Alonso sa efter loppet att han blev lite rädd när han låg bredvid Perez som plötsligt fick punktering, Felipe Massa var också inblandad i den situationen och påpekade att han fick tankarna tillbaka på vad som hände i Ungern 2009 när han träffades av en metallfjäder från Rubens Barrichellos bil och var nära att förlora synen.
– Detta är helt oacceptabelt, sa Massa och Niki Lauda, numera hos Mercedes påpekade:
– Du kan dö av det.
Det är bara sex dagar till loppet i Tyskland. Låt dem nu lösa detta så att vi snart kan börja diskutera någonting annat än däcken.

Missade du racet – så här såg det ut när Lewis Hamiltons däck exploderade:

http://www.youtube.com/watch?v=NQl_pYegnLw

•••
Det är lätt att lägga all fokus på däcken, men faktum är att avslutningen av loppet var makalöst spännande. Det hände så mycket att det var svårt att hålla isär allt och analysera racet direkt efteråt. Det tog ett par timmar. Nu tror jag att jag har landat, en hel del av tankarna kan ni läsa i tidningen i morgon måndag (möjligen på nätet också, det beror lite på hur mycket tid redaktörerna har), men annars hoppas jag att ni fortsätter diskussionen här.
Glöm inte bort att ni är en del av bloggen. Era inlägg är viktiga, jag och många andra uppskattar dem. Det är dessutom otroligt kul att ni har hållit en så pass bra och juste nivå de senaste månaderna. Det tackar jag för!

•••
Sauber har stora ekonomiska problem, man har inte kunnat betala Nico Hülkenbergs majlön än, stallchefen Monisha Kaltenborn:
– Det stämmer att vi har problem, men vi kommer att lösa dem. Vi kommer absolut att kunna köra hela säsongen, säger hon till Bild.
Men vad betyder det för Peter Saubers stall framöver? Är Saubers tid i F1 förbi? Just nu hoppas man att ryska Gazprom, som också sponsrar Schalkes fotbollslag, ska rädda stallet. Sedan BMW lämnade stallet 2009 har det schweiziska stallet haft ekonomiska problem.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB