Startsida / Inlägg

Bojkott av Tysklands GP?

av Anna Andersson

Förarna hotar med att en bojkott av Tysklands GP om samma däckproblem inträffar som på Silverstone senast.
– Hade inte Pirelli ändrat konstruktionen är jag säker på att vi förare hade gjort någonting, säger Sergio Perez till motorsporttotal.
– Det var livsfarligt. Om däcken exploderar kan jag inte tänka mig att 22 förare kör loppet.

Pirelli tar med sig nya däck med kevlarstomme till Tyskland, de som förarna testade under kvalet till Kanadas GP. Däckvalet är P Zero medium med vit dekor och P Zero mjuk med gul märkning, en kombination som senast användes i Kinas GP (april).
Här är Paul Hemberys kommentar inför helgens lopp, saxat från Pirellis pressmeddelande:
”Överraskande nog är just Nürburgring en av de banor vi har minst erfarenhet av, vi har bara varit här med F1 en gång tidigare. Vi är dock säkra att vi valt den rätta kompromissen mellan prestanda och hållbarhet med valet av medium och mjuk gummiblandning. Dessa användes även för tävlingen 2011, men sedan dess har däcken blivit mjukare och snabbare, vi kan alltså ett race med i genomsnitt tre depåstopp för de flesta förare. Nürburgring är egentligen inte en speciellt krävande bana för däcken men här finns några speciella omständigheter man måste ta hänsyn till för att få längre livslängd på däcken, nämligen chikanerna med sina banmarkeringar, curbsen. Vi väntar oss en tidsskillnad på mellan 0,8 och 1 sekund mellan de båda gummiblandningarna, vilket ger många möjligheter till olika strategier. Till detta race tar vi med oss de nya bakdäcken med Kevlarstomme efter händelserna på Silverstone. Även om de däck vi använt hittills med stålstomme är fullständigt säkra om de används på rätt sätt, är den kevlarbaserade enklare att hantera. Dessutom, så länge det inte finns några system som ger oss möjlighet att påverka hur teamen använder däcken, t ex lufttryck och camber, just de faktorer som bidrog till problemen på Silverstone, föredrar vi att ta med oss ett mindre sofistikerat däck. Från Ungerns GP och framåt kommer vi använda ett helt nytt däcksortiment som kombinerar karakteristiken från 2012 års däck med den ökade prestandan hos årets.”
•••
Det har pratats om att de nya däcken inte alls passar till Lotus, men Kimi Räikkönen är av en annan åsikt:
– Om det är samma däck som vi testade i Kanada så kändes de till och med bättre, säger han.
Annars är Nürburgring inte direkt hans favorit där tvingades han bryta på det sista varvet med en trasig hjulupphängning 2005.
– Det är alltid tungt att bryta, vissa gånger är tyngre än andra. Men hade jag inte behövt bryta 2003 och 2005 så hade jag vunnit VM de åren.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB