Startsida / Inlägg

Problem för Ferrari i Tyskland

av Anna Andersson

Det har bara gått ett par dagar sedan Storbritanniens GP avgjordes och nu är det dags igen. Den här gången är det Tysklands GP på Nürburgring, en bana som bara används vartannat år (växelvis med Hockenheim) vilket gör att däcktillverkaren Pirelli inte har allt för stor erfarenhet av den. Här slits däcken hårt, det är hög downforce det är många olika typer av kurvor och bilarna slår hårt över curbsen (kantstenarna) dessutom kan väderomslagen vara mycket nyckfulla. Det kan vara väldigt varmt och även väldigt kallt. Regnar det så kommer det en rejäl skur, men enligt den aktuella rapporten ska det inte regna i helgen (det kan dock ändras snabbt….).

Tiderna är samma som en vanlig helg i Europa, det är kval och race kl 14.
Kort fakta:
Varvlängd: 5,148 km
Tävlingsdistans: 60 varv
Kurvor: 9 höger, 6 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 3
Kurvor över 250 km/tim: 3
Avstånd till första kurvan: ca 500 m.
Längsta passage med full gas: ca 10,5 sek.
Vinnande strategi 2011: 3 depåstopp. Då vann Lewis Hamilton, McLaren- Mercedes.
Flest segrar i Tysklands GP har Michael Schumacher: 4 (1995, 2002, 2004, 2006 ). Fernando Alonso har vunnit tre gånger, 2005, 2010 och 2012 (men han trivs bäst på Hockenheim)

Då kan vi gå in på dagens händelser på banan.
Mercedes testade en passiv DRS under fredagen på Nürburgring. Nico Rosberg körde med nyheten på sin bil under den första halvan av det första passet. Därför blev också bilen stående i garaget under en del av passet, man behövde göra vissa justeringar. Egentigen skulle Mercedes ha testat systemet under juniortesterna på Silverstone, men då får stallet som bekant inte delta och då fick man flytta fram testet till i dag. Målet är att det ska vara färdigutvecklat till loppen på de snabba banorna Spa och Monza.
Kimi Räikkönen hade ett sådant system i bilen under loppet på Silverstone och stallet har fortsatt arbetet nu i Tyskland.
•••
Fernando Alonso bromsades något av ett elfel under den första träningen. Han fick avbryta passet efter bara ett par meter.
Efteråt gnällde han på McLaren som levererar elektroniken.
– Det var inte Ferraris fel utan McLaren ESC och det borde redan vara löst, säger spanjoren.
•••
För McLaren har 2013 varit en tung säsong och nu har man styrt om fokus – till 2014 .
– VI måste säkerställa att vi startar bra 2014. Det finns ett par delar i utvecklingen som är mycket intressanta för nästa år. Exempelvis lägger vi inte någon tid på aerodynamiken kring avgasröret eftersom det kommer att se annorlunda ut nästa år och då spelar det ingen roll, säger stallchef Martin Whitmarsh till Sky Sport F1.
– Nu får vi en ny framvinge som kommer att spela en stor roll även nästa år. Vi kommer att utveckla årets bil, men bara sådana nyheter som är relevanta även för nästa säsong. Vi kommer att kämpa vidare, men vi måste vara realistiska. När man slåss om segrar och om VM har man inte den lyxen att man kan ta foten från gasen, men även om beslutet inte är enkelt så måste vi se till att göra rätt saker med hänsyn till nästa säsong.
•••
Pirelli har tagit över ansvaret för däckkaoset på Silverstone.
– Vi tillät stallen att byta höger däck mot vänster däck. Det skulle vi inte ha gjort, säger Paul Hembrey.
Till helgens lopp har FIA infört restrektioner, däcken får inte bytas mellan sidorna som flera stall gjorde i England. Det finns också begränsningar gällande cambervinklar och däcktryck. Bilarna får ha max fyra graders negativ camber fram och 2,5 grader bak.
•••
Sebastian Vettel, Red Bull var snabbast under fredagens träningar, Nico Rosberg, Mercedes var något långsammare.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB