Startsida / Inlägg

-Ferraris chefer är galna

av Anna Andersson

Jac Villeneuve är en man som säger vad han tycker, som TV-expert har han naturligtvis också betalt för det och som före detta världsmästare har han också en rätt tung åsikt.
Han anser att Ferrari är helt galet som väljer att skriva kontrakt med Kimi Räikkönen.
Mer om det här:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article17501810.ab

Vad anser ni, har han rätt? Eller är han bara en bitter numera rätt gammal gubbe som inte fick den avslutningen på karriären som han själv hade hoppats på?
Han vann ju VM 1997, men sedan gick det mest utför.
•••
I helgen väntar 30 gradig värme och en mycket hög luftfuktighet. Det är alltid risk för regnskurar, men störst risk är det på lördag under kvalet. Det blir ett tufft lopp för förare, bilar och däck. Jag fick ett välmatat pressmeddelande från Pirelli och saxar den mest intressanta informationen vidare till er:

Paul Hembery: ”Däcken vi tar med oss till Singapore i år innebär en förändring från förra året, när vi körde mjuka och supermjuka. Anledningen är att däcken överlag är mjukare denna säsong för att ge maximalt grepp och bästa prestanda. Banan är ganska ojämn – typiskt för stadsbanor – och här finns gott om typiska gatuinslag som målade linjer och brunnslock som ger sämre grepp. Vi tävlar på kvällen, något som dessutom innebär unika parametrar när däcken skall hantera temperaturförändringarna. Bilarna har också den tyngsta bränslelasten under hela säsongen, vilket också påverkar däckens prestanda och slitaget. Det blir ett långt race och teamen har massor av möjligheter att hitta på intressanta strategier i ett evenemang som är mycket spektakulärt på alla sätt. Vi har alltid känt oss otroligt välkomna i Singapore, som förmodligen är årets häftigaste evenemang för publiken. Vårt mål är att bidra till föreställningen med däck som ger den exakt rätta kompromissen mellan prestanda och slitage för att garantera tät racing.”

Jean Alesi: ” Jag har aldrig tävlat i Singapore men var här för två år sedan och tittade på racet. Jag kan bara beskriva det som en otrolig syn, organisatörerna har verkligen skapat ett evenemang som tar andan ur en. Det är också en fantastisk tävling att se på TV som en rent visuell föreställning. Från vad jag sett är det ett race som går hårt åt förare och bilar, men kanske är lättare mot däcken: genomsnittshastigheten är inte speciellt hög och varvet har mängder av accelerationer och inbromsningar under dåligt grepp, det här straffar ju inte däcken alltför mycket. Förarna däremot får det tufft: hög värme och luftfuktighet i ett långt race kräver god fysik. Spa och Monza, som vi just kommer ifrån, är två banor som är hårda mot däcken, nu blir det något helt annat och det skall bli intressant att se vilka strategier som teamen väljer i Singapore. Med de supermjuka- och mediumdäcken finns mängder av möjligheter att försöka sig på något annorlunda, något som är en fascinerande del av modern F1-racing.”

Däckfakta

Grepp vid acceleration är en mycket viktig faktor då Marina Bay har näst flest kurvor av de banor som körs under säsongen, 23 stycken. Asfalten är ojämn och hal, greppet försämras dessutom av målade gatumarkeringar och brunnslock, trots det nås G-krafter på som mest 4,3 under inbromsning.

Luftfuktigheten i Singapore ligger mellan 75-90% och övergår ofta i regn, alltså finns det stora möjligheter att Pirellis våtdäck Cinturato Intermediates och/eller Full Wets kommer till användning.

Marina Bay har en av de längsta depåerna, 404 meter med lägre hastighetsbegränsning än vanligt, 60 km/h. Detta ger långa depåstopp, en faktor som också påverkar strategivalen.

I förra årets tävling använde alla som slutade på prispallen tvåstoppstrategier. Sebastian Vettel vann från en tredje startruta, han började racet med de rödmarkerade supermjuka P Zero-däcken och sedan körde två stints på den gula, mjuka gummiblandningen, Jenson Button som blev tvåa, använde exakt samma strategi. Alla i topp tio på griden använde supermjuka däck från start.
•••
Derek Warwick hjälper domarna i helgen. Han har varit steward tidigare och även kört F1, från 1981-1993.
•••
Enligt Jonathan Neale, VD för McLaren har vi snart en dansk förare i F1. Han anser att stallets båda juniorer, Kevin Magnussen (från Danmark, vars pappa har kört F1) och Stoffel Vandoorne, snart bör köra i serien. De båda dominerar nu World Series by Renault, där Magnussen leder 36 poäng före Stoffel.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB