Ericsson kör F1!!
avNu är Marcus Ericsson klar för Caterham.
Han kör F1 2014.
Det känns otroligt stort att skriva det, jag är imponerad över vilket arbete som teamet kring honom har lagt ner för att lösa den här situationen. Visserligen är Caterham den resultatmässigt sämsta stallet fån 2013, men det är en väg in.
Nu är det upp till Marcus.
Här är en text jag precis skrev till webben:
För snart ett år sedan satt jag tillsammans med Marcus Ericsson i ett slitet pressrum i Barcelona.
Då var han klar för toppteamet i GP2, men hade betydligt större drömmar än så.
– Målet är F1, men det är en mycket lång väg, sa han och log snett.
Nu är han där.
Det har inte varit en enda svensk förare i F1 sedan 1991, men sedan Stefan ”Lill-Lövis” Johansson lämnat sporten så har det varit tunt. Närmast var Björn Wirdheim, men han fastnade i testförarollen i depån hos dåvarande Jaguar och när Red Bull tog över teamet var hans tid över.
Nu blir det ändring, en 23-åring från Kumla får chansen i det som förra året var det resultatmässigt sämsta stallet i startuppställningen.
Får chansen
Men just nu känns det inte som om det är av någon större betydelse. Marcus Ericsson har fått chansen, han har fått den chans som alla unga svenska racerförare drömmer om och den chans som han själv har drömt om under många år.
Han får det dessutom inför en säsong när F1-står inför sin största regeländring någonsin och det betyder att möjligheterna är betydligt större än vad de hade varit för låt oss säga ett år sedan. I år startar alla på noll, det dominerande mästarstallet Red Bull, jagande Ferrari, klassiska Williams och Caterham.
Utmaning
För Marcus Ericsson är detta en väg in. Han har en enorm utmaning framför sig, om detta ska bli någonting mer än en dagsslända behöver han bokstavligen sopa banan med sin stallkompis, den betydligt mer erfarne Kamui Kobayashi. Han behöver komma över de problem han har haft i kvalen under tiden i GP2, undvika misstag på banan och han behöver lära känna bilen snabbt, mycket snabbt.
Men i år finns möjligheterna, det handlar om att ta tillvara på dem.
Allt Marcus Ericsson behöver göra är att gå de sista stegen på den långa vägen till F1, kliva in i garaget, bära huvudet högt och hålla det kallt. Han ska ta vara på sin talang och trycka gasen i botten.
För köra snabbt det kan han.
•••
Hur tror du att det går för Marcus Ericsson?
•••
Annat att rapportera:
Van der Garde blir tredjeförare hos Sauber. När Caterham plockade bort hans sponsorer från sin hemsida så var han klar som reservförare till det schweiziska stallet. Förare är Adrian Sutil och Esteban Gutierrez, men även ryssen Sergej Sirotkin är reservförare.
– Detta är ett viktigt steg i min karriär. Målet är att kunna hjälpa till med utvecklingen av den nya bilen, men jag är racerförare och vill visa vad jag är kapabel till så att jag kan få en förarplats hos Sauber 2015, säger holländaren.
Enligt motorsporttotal ska van der Garde köra ett antal av fredagspassen den här säsongen.
Heikki Kovalainen får titta efter något annat att göra.
•••
Paul di Resta lämnar Force India och F1 för att återvända till DTM där han vann serien 2010.
– Det är sköt att vara tillbaka i DTM och se många välkända ansikten igen. DTM är en riktigt bra racingserie med många bra märken och ett mycket starkt startfält, säger han.
•••
Pirelli levererar däcken till F1 i tre år till. Årets däck har inte presenterats, men självklart kommer vi att ta en titt på dem längre fram.
•••
Toro Rosso har klarat krocktestet. Bilen presenteras den 27 januari, i depån inför testerna i Jerez.
•••
Jag läste att det var någon eller några som undrade över Robert Kubica och vilka skador han har. Framförallt så saknar han rörligheten höger hand och arm.
Jag skrev ett knäck om det på en lördagssida inför jul, du kan läsa det här:
Ni vet väl att det alltid är motorsport i Aftonbladet på lördagar?
•••
Michael Schumachers familj tackar återigen för allt stöd på hans hemsida. När det gäller hans hälsotillstånd är det oförändrat. Han ligger i koma, men läget är stabilt.
När det gäller Schumacher har jag medvetet valt att inte kommentera alla rykten hit och dit utan hålla mig till det om läkare och management säger, samt när det gäller utredningen om olyckan det som kommer från utredningen och polis.
•••
På förekommen anledning.
Detta är en plats för diskussioner mellan F1-fans. Inte en plats för personliga påhopp. Så respektera varandra och varandras åsikter.
Tack.
Jag har ingen lust och vara någon pekpinnetant.