Startsida / Inlägg

Mästaren: – Bojkotta Ryssland

av Anna Andersson

Den 12 oktober ska F1 göra premiär i Ryssland, i Sotji och under hela sommaren har det diskuterats om det är lämpligt. Nu anser även Ari Vatanen, tidigare rallyvärldsmästare och en av FIA-president Jean Todts närmsta män, att racet ska ställas in.
– Det sägs att sport och politik inte hör ihop, men den ryska regimen mixar uppenbart sport och politik. Därför måste vi reagera, säger han bland annat till The Telegraph.

Jean Todt har ännu inte kommenterat konflikten, men FIA-presidentens sambo Michelle Yeoh kommer från Malaysia och sedan ett flygplan från Malaysian airlines sköts ner över Ukraina i juli har saken säkerligen diskuterats bakom stängda dörrar.
Vad tycker du?
Ska F1 köra i Ryssland, som är inblandat i en beväpnad konflikt med Ukraina, eller ska racet ställas in?

Nu vänder vi blickarna mot Monza och Italien. där det är race på både Ferraris, Toro Rossos och Pirellis hemmabana. Då här skriver för övrigt däckföretaget själva inför helgens lopp:

”Monza är Pirellis hemmabana som ligger bara en halvtimmes väg från huvudkontoret i Milano, där årets F1-däck konstrueras. Banan bjuder på rejäla sidokrafter i de snabba kurvorna, t ex Parabolica. Här uppstår också höga påfrestningar vid acceleration och inbromsning, med långa raksträckor som följs av tvära chikaner. Därför har Pirelli valt de två hårdaste däcken i sortimentet till helgens GP: P Zero hård med orange dekor, samt det vitmärkta P Zero medium.

Samtidigt som däcken utsätts för krafter från olika riktningar under varvet ger de höga banmarkeringarna – curbsen – som Monza är välkänt för, ytterligare påverkan på däckets stomme. Förarna använder banmarkeringarna för att hitta den snabbaste linjen genom kurvorna och en viktig del av hjulupphängningen är däcket som måste kunna absorbera dessa krafter. I år är aerodynamiken annorlunda med lägre downforce tack vare det nya reglementet, något som innebär lägre kurvhastigheter. Samtidigt kommer bilarna under helgen nå de högsta toppfarterna under hela säsongen, runt 360 km/h.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Att tävla på hemmaplan är alltid en källa till stor glädje och stolthet för oss, speciellt som många av våra anställda – som normalt inte reser för att gå på F1-tävlingar – nu får chansen att se våra däck tävla för kanske enda gången under säsongen. Vårt hemmarace råkar samtidigt vara ett av de mest krävande under hela året på grund av banans snabbhet: Monza är ju känt här under namnet ”the temple of speed”, eller ”fartens tempel”. Ju snabbare en bana är, desto hårdare är den mot däcken, när alla krafter samverkar och bygger upp höga temperaturer i konstruktionen. Bilarna kör en setup med låg downforce på Monza för att maximera toppfart på rakorna. Detta påverkar förstås däcken eftersom det lägre marktrycket medför att bilarna sladdar mer och dessutom riskerar man att låsa hjulen i bromszonerna, som är viktiga delar av varvet. Upplåsningar kan i värsta fall ge bromsplattor, även om årets däckkonstruktion och gummiblandningar har gjort detta fenomen mindre vanligt.”

Annat att tänka på för föraren är att han måste hitta ett sätt att hantera farter på mellan 300 och 400 km/timmen, kunna behärska den extremt låga downforcen som ger toppfarten på rakorna utan att slita för mycket på bakdäcken. Det är viktigt att föraren och hans mekaniker hittar rätt inställningar till bilen under de tre träningspassen för ett bra fäste ut ur chikanerna är avgörande. Den som sliter däck bak får långa bromssträckor och det är inte alls bra för varvtiderna.
Här är Pirellis förhands:

När det gäller banan skriver företaget: ”Liksom på Spa går stora mängder energi genom däcken på Monza. På rakorna kan toppfarterna överskrida 360 km/h och vid inbromsningarna, då farten minskas med runt 250 km/h under kort tid, uppgår de längsgående krafter till 4,5 G. Detta gör att temperaturen i gummiblandningen når som mest ca 130 grader i däcksytan.
Mediumdäcket fungerar som bäst och ger hög prestanda under lägre temperaturer. Det hårda däremot har högre arbetstemperatur och passar bättre i varmare väder. Lufttemperaturen är oftast hög så här års på Monza, men det har också regnat förr om åren, bland annat strax före start i fjolårets tävling.
Förarna kör en setup med lägst downforce under hela säsongen för att nå maximal fart på de snabba raksträckorna, något som är nyckeln till en bra varvtid. Detta betyder att däcken måste leverera högt mekaniskt grepp i kurvorna.
Förra årets vinnarstrategi var en enstoppare. Red Bulls Sebastian Vettel startade på mediumdäcket och bytte till den hårda gummiblandningen på varv 23. Ferraris Fernando Alonso använde en identisk strategi och slutade tvåa efter att ha startat på femte startruta.”
•••
Kamui Kobayashi är tillbaka hos Caterham till helgen på Monza, men på fredagens första träning ska spanjoren Roberto Merhi köra. Han har aldrig tidigare kört en F1:a, egentligen skulle han ha kört hela helgen, men FIA gav honom ingen superlicens utan det tillåter bara att han kör på fredagen.
Egentligen var det tänkt att Andre Lotterer skulle köra även denna helg, men han hade ingen lust att låna ut bilen under fredagens första träning:
– När Colin Kolles ringde mig under tisdagen och sa att Merhi skulle köra första passet ändrade jag mig och sa att jag inte tänkte köra. Jag är en nykomling i F1 och behöver tiden i bilen, säger Lotterer till motorsporttotal.
Marcus Ericsson kör som vanligt sin bil hela helgen.
– Jag tycker alltid om att köra på den legendariska banan på Monza där jag tog den första av mina 13 pallplatser i GP2, men det kommer att kännas ännu mer speciellt att köra en F1:a, säger han.
– Efter ett godkänt lopp i Belgien måste vi bygga vidare på de framsteg vi gjorde med bilen där. Målet är att slåss mot våra närmsta konkurrenter och jag är redo för ännu en tuff fajt.
Nästa helg kan du för övrigt se Marcus köra F1 i Örebro. Även Stig Blomqvist, den tidigare rallyvärldsmästaren kommer att köra Audi Quattro.
– Det är verkligen roligt att detta händer i Örebro eftersom det finns många motorintresserade i regionen. Jag ser fram emot att få köra en uppvisning i en Audi Quattro som jag vann Rally-VM med 1984, säger Stig Blomqvist i ett pressmeddelande.
•••
Mario Andretti gör reklam för USA:s GP i Texas. Han är den senaste amerikanen som vunnit VM.

•••
Dagens Mercedes:
–Niki har bett om ursäkt, säger Nico Rosberg.
– I stridens hetta säger man ofta saker som man sedan ångrar. Så är det med alla.
Niki Lauda var riktigt förbannad efter Belgiens GP och han sa bland annat att kollisionen var oacceptabel för Mercedes och ”att Nico kör in i Lewis på andra varvet, ja det går inte för sig”. Ett par dagar senare kallade Lauda det hela för en racingincident.
Sedan skriver Rosberg följande i The Telegraph:
– Jag har analyserat hela situationen igen och kommit till den slutsatsen att jagbär ansvaret för det som hände. Jag uppfattade situationen fel.
•••
Haas F1 kommer att köra med motrer från Ferrari.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB