Startsida / Inlägg

Monza – en älskad klassiker

av Anna Andersson

Jag älskar Monza. Inte bara för att jag gillar F1 och Italien utan också för den klassiska banan. När du kör in genom portarna in i slottsparken är det som om historiens vingslag tar tag i dig. I varje fiber av din kropp kan du känna historien och en vördnad inför det som har varit.
Fansen är fantastiska de älskar sitt Ferrari och även sitt Toro Rosso, de ger banan något extra, att se dem vallfärda genom parken mot banan är en upplevelse i sig och även om det är kaosartat kring banan så är det underbart.
Jag ser verkligen fram emot helgens race, och då inte bara mot nästa del av fajten mellan Rosberg och Hamilton.
När det gäller Monza är det en bana med mycket höga hastigheter och den sätter bromsarna på prov. Bromsslitaget är högt, däremot är däckslitaget inte värre än på fler andra banor. Banan kräver bilar med låg downforce och för föraren känns det annorlunda än på många andra banor:
– Det är rolig racing där, men allt är annorlunda jämfört med alla andra banor, sa Marcus Ericsson till mig när vi pratade om just Monza.
– Det är så långa rakor, så låg downforce och höga hastigheter. Sedan uppför sig bilen annorlunda, men det är rolig racing.

Här kommer lite hårdfakta om banan:
Italiens GP kl 14.00 söndagen den 7 september
Längd: 5,793 km /53 varv ( 306,720 km)
Medeltempo 2013: 234,268 km/tim.
Kurvor: 7 höger, 4 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 2
Över 250 km/tim: 2
Längd till första kurvan: 380 m
Längsta passagen med full gas: 16 sek/1320 m.
Toppfart: Lär ligga kring 360 km /tim i år.
Vinnande strategi 2013: 1 depåstopp
Pole position 2013: Sebastian Vettel, Red Bull
Segrare 2013: Sebastian Vettel, Red Bull

Däck: P Zero Orange hard och P Zero White medium.
DRS: Det är två DRS-zoner, Mellan Lesmo 2 och Ascari chikanen, samt på start/målrakan.
Notera att: Det har gjorts förändringar i Parabolica där man har gjort en asfalterad avåkningszon och inte gräs och grus som det var tidigare. Jag skrev om det i gårdagens inlägg. Där kan du också läsa Charlie Whitings förklaring till förändringen.
Lewis Hamilton beskriver att varv i simulatorn på detta sätt:

Sebastian Vettels tre varningar från Sport Bild:
Variante Rettifilo: Det är otroligt svårt att göra rätt när man bromsar in hr efter starten. Det är en balansgång, bromsar du sent kan du köra om några och tjäna platser, men risken för en kollision är otroligt stor.
Lesmo 2: Det är en häftig kurva, här känner du verkligen vilka krafter det är i en F1:a. Du dras kraftigt åt vänster, men trots det håller du gasen i botten, om du har förtroende för din bil vill säga. Lyckas du hålla dig på kantstenen just i utgången av kurvan så vet du: Det är ett sådant tillfälle som gör att jag älskar att köra F1.

Variante Ascari: Detta är en av de få säkra omkörningsmöjligheter som finns på Monza. Om killen fram gör ett litet, litet misstag i utgången av Lesmo 2 kan du komma upp intill honom och bromsa dig förbi i Ascari.
•••
När det gäller Hamilton säger han följande inför helgen:
– Mitt mål är självklart att minska avståndet i VM-tabellen. Jag hart med andra ord mycket arbete framför mig, men i vår sport är allt möjligt. Jag komerm inte att ge upp innan jag har nått målet i Abu Dhabi. Det finns många poäng att hämta fram till dess och det är inte över än.

Nico Rosberg säger följande inför det sista loppet i Europa:
– Vi har en bra bil och med tanke på vår power unit är jag övertygad om att vi kan köra hem ett bra resultat. Med tanke på VM så är allt fortfarande öppet och eftersom det är dubbla poäng i VM-finalen så kan allt hända. Därför koncentrerar jag mig på att köra in max antal poäng i de avslutande sju loppen.

•••
Det går framåt för Michael Schumacher. Det säger Ferraris tidigare teamchef Stefano Domenicali enligt motorsportmagazin.
– Det går långsamt, men säkert framåt. Men vi behöver ha otroligt mycket tålamod. Jag hade önskat att den här tortyren redan vore över, men vi måste hålla ut.
•••
Det nya amerikanska F1-teamet går numera under namnet Haas F1.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB