Startsida / Inlägg

F1 tar över OS

av Anna Andersson

F1 goes olympia.
Jo, F1-banan i Sotji befinner sig inne på det område där vinter-OS arrangerades i vintras. F1:s husarkitekt Hermann Tilke har ritat banan, men eftersom det går inne på OS-området så finns det inte så stora möjligheter för utsvävningar.
Här är tiderna som gäller i helgen:
Fredag:
Träning 1: kl 08.00
Träning 2 kl 12.00
Lördag:
Träning 3 kl 10.00
Kval kl 13.00
Söndag: Race kl 13.00.

Tävlingsdistans: 5,853 km/varv (53 varv) (bara banorna i Belgien och Storbritannien är längre)
Antal kurvor: 12 höger, 6 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 3
Kurvor över 250 km/tim: 3
Avstånd till första kurvan: 240 m.
Maxhastighet. Beräknad till 320 km/tim på rakan mellan kurva 1 och 2.
Längsta rakan: 650 m ( kurva 1-2)
Beräknad medelhastighet: 215 km/tim
Beräknad varvtid: 1.36,9.
DRS: DRS 1: Rakan mellan kurva 1 och 2 (mätpunkten ligger 138 m föra kurva 1), DRS 2: mellan kurva 10 och 12 (mätpunkten ligger 72 m före kurva 10).
Däck: Medium och mjuka.
Källa: Formula1.com

Sebastian Vettel körde det första varvet på banan, du såg det kanske på bloggen i går också? Om inte ligger den där om du vill åka med. Vill du ha en annan bils kollar du in Nico Rosbergs tankar inför loppet. Filmen ger en ganska bra blick över banan och området:

Vettel har kommenterat banan i Sport Bild:
Start/mål kurva 1:
– Det ser riktigt häftigt ut, direkt efter starten så är det en liten kick till höger och den bör man kunna ta med full gas, däremot kan det vara svårt att bromsa in till den första kurvan som är trång, framförallt i trängseln direkt efter start. Jag kan garantera att folk kör ut i avåkningszonen där, det är bara att hoppas att den är generös just där.

Kurva 2:
– Efter loppet i Bahrain 2013 fick jag möjlighet att testa banan med en personbil. Området var helt fantastiskt, det är otroligt häftigt att köra mitt inne i den olympiska parken, det är den enda banan av sitt slag i hela världen. Kurva två ser ut som en gigantisk hästsko, det blir spännande att försöka hitta det optimala spåret där. Kurvan påminner lite om den legendariska kurvan med nummer åtta i Istanbul. Där kunde man lätt se vilka olika spär förarna valde.

Kurva 14:
– Den lilla rakan in mot kurva fyra bara väntar på att du ska göra fel. Det är lätt att försöka gå upp och accelerera och sedan bromsa hårt i kurvan. Det känns som den kurvan påminner lite om simbassängen i Monaco.

Kurva 14-17:
– Den passagen kan bli klurig. Kurva 18 ser trång ut och där ska du bromsa när du kommer i maxfart, jag hoppas att banan är jämn där annars finns det risk för att man drar på sig bromsplattor på däcken där. Det verkar vara en bra omkörningsmöjlighet där.

Kurva 18:
– En sak vet jag redan nu, kurva 18 är nyckeln till ett snabbt varv. Där måste allt sitta perfekt för att du ska kunna få med dig så mycket fart att at kan komma upp i maxfart på rakan.

Marcus Ericsson har ju två riktigt bra lopp i ryggen och kommer fylld av tillförsikt till Ryssland.
– Den är helt ju ny och jag har inte kört den än, men det känns otroligt häftigt att få köra igenom OS-byn, säger svensken som är ett mycket stort ishockeyfan. Han spelade själv länge.
Nu har han tagit sin första runda på banan.

•••
Samtliga förare i F1, GP2 och GP3 kommer att bära dekaler med en hälsning till den skadade Jules Bianchi på sina hjälmar i helgen. Det är Toro Rossos fransman Jean-Eric Vergne som organiserar det.
•••
Nu har Ferrari skickat neurokirurgen Alessandro Frati till Japan. Han är på plats för att bistå läkarteamet i arbetet med Jules Bianchi. Ännu har det inte kommit någon information om vem som ska köra Jules Bianchis bil, dock har Marussia två bilar på plats i Ryssland. Stallchefen John Booth är dock inte på plats, han har lämnat återbud till presskonferensen och är kvar hos Jules Bianchi i Japan.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB