Startsida / Inlägg

Vettel, Räikkönen och Hamilton – alla körde av

av Anna Andersson

Marussia väljer att bara starta med en bil i helgen. Max Chilton kör. Av respekt för Jules Bianchi står hans bil kvar i garaget
Först anmälde stallet Alexander Rossi som är testförare, men man har valt att låta bilen stå.
Enligt Bild Zeitung har fransmannens tillstånd försämrats, men det finns inga officiella uppgifter på det. Tillståndet är fortfarande kritiskt. Han kämpar för sitt liv.
•••
Mercedes Lewis Hamilton slog tillbaka på den andra träningen. Han var snabbast med tiden 1:39.630, Kevin Magnussen, McLaren var tvåa där efter följde Fernando Alonso och Nico Rosberg. Valtteri Bottas. avslutade topp fem.
Daniel Ricciardo såg till att det blev rött ljus under passet, enligt Red Bull fick han problem med sin power unit.
– Det var ändå dags för den att gå i penson. Den skulle bara hålla i sju minuter till, sa Christian Horner efteråt.
Annars så var Sebastian Vettel av banan i kurva 17, Hamilton, Räikkönen och Daniil Kvyat kollade in avåkningszonen i kurva två, den är rätt trång fden kurvan och ställer till problem.
En text om dagens pass hittar ni här
Här är Pirellis ord om däckvalet inför helgen:

Sochi är en medelsnabb bana med stor variation på kurvor, inklusive en som inspirerats av den långa vänstern med tre apex som utgör kurva 8 på Istanbul Park och som ger enorma påfrestningar på höger framdäck. Totalt finns här 12 höger- och 6 vänsterkurvor med en 650 meter lång raksträcka mellan kurva 1 och 2 där bilarna når en toppfart på runt 320 km/h. Medelhastigheten kommer hamna omkring 215 km/h och bakom layouten ligger den kände banarkitekten Hermann Tilke, som senast designade banan i Austin, Texas.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Ryssland är en nyckelmarknad för Pirelli, liksom för de stora biltillverkarna i världen, så vi ser mycket fram mot Sochi och det första ryska GP:t som blir en milstolpe i sportens historia. Ur däcksynpunkt kommer det bli en intressant utmaning; vi har en stor variation på kurvor som kommer testa däcken ur alla tänkbara aspekter. Liksom under alla andra GP:n i år satsar vi på mellan två och tre stopp och vårt däckval speglar detta. Om man ser till total påverkan på däcken jämfört med övriga banor ligger Sochi någonstans i mitten och våra mätningar indikerar slät asfalt, de första väderleksrapporterna talar också om milda temperaturer. Att komma till en ny bana är alltid spännande och det är bara när vi är på plats som vi vet vad vi har att vänta. Arbetet under friträningarna kommer bli extra viktigt för alla.

•••
Marcus Ericsson körde bra i Singapore och i Japan. Nu börjar han trivas i bilen och själv säger att det är Break-by-wire som har ställt till det för honom:
– Vi hade problem hela året och jag kände inget förtroende när jag skulle bromsa. Där tappade jag för mycket tid jämfört med min teamkollega, säger han till Sky.
– Nu känns det helt enkelt bättre för jag vet vad bilen gör när jag bromsar. Det är en stor förbättring för mig.
Ändå fick han stryk av Roberto Mehri på den första träningen, på den andra var han 19:e man, före Chilton och Kobayashi.

•••

Här är en kortare text från dagens tidning:

I söndags kraschade Jules Bianchi svårt.
F1-föraren ligger i koma.
Nu hyllas han av alla förarna.

Marussiaföraren krockade med den hjullastare som skulle bärga en annan bil under Japans GP. Han drabbades av svåra skallskador, har opererats och ligger i koma. Enligt läkarna är läget fortfarande kritiskt, men stabilt.
F1 har rest vidare till Sotji och premiären för Rysslands GP, men det mesta handlar om den skadade Marussiaföraren och inte om den nya banan.
– Mina känslor är oblandade, säger Toro Rossos ryske förare Daniil Kvyat på presskonferensen.
– Våra tankar är fortfarande i Japan, så kommer det att vara ett tag framöver. Samtidigt är det speciellt för mig att få köra i Ryssland.
Under helgen ska samtliga förare i F1 och de båda supportserierna GP2 och GP3 köra med ett klistermärke på hjälmen för att visa sitt stöd för Jules Bianchi. ”Tous Avec Jules” – Alla är med dig Jules.
– Inget av det som vi diskuterar nu hjälper Jules. Jag hoppas att FIA gör sitt jobb och noga analyserar olyckan, säger Jean-Eric Vergne, Toro Rosso, som är mannen bakom den gemensamma aktionen.
– För mig är det enda som räknas att vi snart får positiva nyheter.

•••
Lotus kommer att köra med motorer från Mercedes 2015. Det har både Lotus och Mercedes bekräftat.
•••
Red Bulls Daniel Ricciardo diskades ju i premiären. Nu är han lite orolig.
För att de 18 poängen som han fråntogs då ska avgöra hela säsongen.
– Om jag till slut förlorar VM på grund av de 18 poängen blir jag besviken, säger VM-trean.
– Men vi är lite efter.
– Just nu är han 73 poäng efter Hamilton som leder VM och med tanke på att det delas ut 50 poäng för en seger i Abu Dhabi så är säsongen långtifrån avgjord.
•••
Tänk på att det är 13.00 som gäller för både kval och race.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB