Startsida / Inlägg

”Det finns talanger, men ingen vill jobba hårt”

av Anna Andersson

Tysklands GP skulle ha avgjorts på Nürgurgring. Det står det i planen, men Bernie Ecclestone är en man som gärna ändrar på saker och ting.
Därför säger han nu att loppet ska köras på Hockenheimring istället.
– Det körs på Hockenheimring. Vi är mitt inne i planeringen om hur vi ska få till det tillsammans, säger han till Reuters och hävdar att Nürburgring inte längre är aktuellt:
– Loppet kan inte avgöras där, det går inte att nå någon där.
Tysklands GP har varvat mellan Hockenheim och Nürburgring och i somras avgjordes det på Hockenheimring
– Vi kommenterar inga förhandlingar utan kommer att lämna ett meddelande när vi har ett konkret resultat, säger Nürburgrings VD Carsten Schumacher till crash.net.
•••
Med tanke på hur många pokaler som stals gäller det att räkna igenom grejerna:

•••
2007 debuterade förra årets världsmästare Lewis Hamilton i F1. Han tog nio pallplaceringar i rad och vann fyra lopp med McLaren.
han fick stående ovationer av experterna och döptes om till underbarn.
2014 debuterade Kevin Magnussen för McLaren, han fick en säsong och 2015 är det dags för bland annat 17-åriga Max Verstappen i Toro Rorsso och pappa Hamilton som arbetar som manager är kritisk:
– Anledningen till att jag sällan jobbar med unga förare och deras föräldrar är att ingen vill göra det som vi gjorde då. Ingen är beredd att arbeta hårt utan alla vill såå framgången väldigt snabbt, säger han enligt motorsportmagazin.
– Tittar man på motorsporten som den ser ut i dag kör unga talanger max ett år i en klass innan de har nog av den och går in i en annan klass. Strax därefter sitter de i en F1-bil eller förväntar sig att få köra F1. Självklart finns det en massa talanger, problemet är att ingen av dessa är beredda att vänta.

Vad tycker ni om hans uttalande?
Ligger det något i det?

Nu förändrar ju FIA superlicensen till nästa år, vilket gör att man måste ha kört i ett antal klasser, varit framgångsrik där, man måste ha fyllt 18 år och ha ett körkort innan det är dags för F1.
Hamilton själv vann Formel Renault 2005, GP2 2006 och sedan fick han köra F1 2007.
– När han fick sin F1-bli hade han samlat många olika erfarenheter och lärt sig att hantera dem, men det hade aldrig varit möjligt utan den tiden vi körde go-kart och de åren vi lade ner i andra serier, säger Hamilton som då var manager för sin son.
– Genom den process som vi har gått igenom har jag blivit klokare.

•••
För övrigt så följ Sportbladets motor på facebook också, snabba nyheter, ovaäntade tv-klipp och direktlänktill våra artiklar. Inte bara F1 utan annat också.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB