Startsida / Inlägg

– Vi är medvetna om vilka risker vi förare tar – frivilligt

av Anna Andersson

Välkomna tillbaka till en ny vecka och välkomna tillbaka till bloggen. De kommande dagarna tänkte jag, förutom den vanliga nyhetsrapporteringen, skriva lite om våra svenska F1-förare. Först ut är Joakim Bonnier, Sveriges första F1-förare som faktiskt körde 15 säsonger i den högsta serien.

bonnier

Egentligen skulle han bara titta på F1-loppet.
Det slutade med att han själv fick debutera.
Italiens GP 1956 blev starten på den svenska F1-historien.

Jo Bonnier, som han kallade sig på engelska, hade kört med Maseratti i Sveriges Grand prix för sportvagnar i Kristianstad. Stallchefen var imponerad och frågade om svensken inte ville komma ner till fabriken i Modena och testa en ”riktigt” bil.
Men det hann Jo Bonnier inte. F1-premiären skedde snabbare än så.
Svensken som körde GT-bilar körde ett av förloppen på Monza i Italien och i sin bok ”Fort, fortare, fortast” skriver Jo Bonnier att han var glad över att regnet hade upphört och molnen spruckit upp eftersom han då kunde stanna kvar och se F1-loppet, men ungefär en timme före start kommer Maserattis stallchef springande och letar efter honom:
– Luigi Villoresi mår inte bra och Ni får ta över hans bil.
26-årige Joakim Bonnier hade aldrig tidigare kört en F1:a, han hade aldrig ens kört en formelbil, men han blev smickrad över erbjudandet och det var ett erbjudande en racerförare med stora framtidsdrömmar inte kunde tacka nej till.
– Inget snack om saken. Nu kör ni bara! beordrade stallchefen.
Då, 1956, kunde en bil ha flera förare under ett lopp och Villoresi startade loppet. Han körde tre varv innan han bytte plats med Bonnier. Debuten slutade dock med att han bröt loppet, men det var starten på en mycket framgångsrik F1-karriär och starten på den svenska F1-historien.
1957 kom Bonnier tillbaka till F1 som privatförare, han körde så två säsonger innan han 1959 fick ett fabrikskontrakt med BRM och det var med dem och en BRM P25 som han tog sin och Sveriges första seger i F1, Hollands GP på Zandvoort 1959. Han vann aldrig något mer lopp, men han körde totalt 15 och 108 F1-lopp under sin karriär som avslutades 1971.
Därefter fortsatte han att köra sportvagn, totalt tog han mer än 100 segrar i några av världens mest klassiska tävlingar, han vann bland annat Sebring 12-timmars, i Can-AM, 100 km Nürburgring och Le Mans.
Det var på den sista nämnda banan som han också förlorade sitt liv 1972. Själv var han medveten om riskerna och i förordet till sin bok skriver han:
”Vi är medvetna om vilka risker vi förare tar och vi utsätter oss för dem frivilligt”
Han körde en Lola T 280 modifierad Ford Cosworth DFV formel 1-motor tillsammans med Gerard Larrousse och Gijs van Lennep.
Teamet hade haft ledningen under natten, man hade slagit ett varvrekord, men en punktering satte stopp för framfarten och teamet ramlade ner till plats åtta. Jo Bonnier hade tagit över ratten och jagade framåt i fältet. Klockan var ungefär 8.30 på morgonen den 11 juni och Bonnier befann sig på en av de snabbare delarna av banan, mellan Mulsannekurvan och Indianapoliskurvan. Han höll en hastighet på ungefär 290 km i timmen när han skulle varva den långsammare bilen med amatörföraren Florian Vetsch, i en Ferrari Daytona 365.
– Han drog åt höger, men det verkade som om han plötsligt insåg att han höll på att göra ett misstag, säger racerföraren Vic Elford, som precis hade blivit omkörd av Bonnier.
Svensken försökte göra en omkörning på höger sida av Vetsch, men han körde mot skyddsräcket, bilen tappade kontakten med marken, den flög över skyddsräcket och in i skogen. Där träffade den flera träd och Joakim Bonnier hade inte en chans.
– Det sista jag såg av Jo:s bil var att den spann som en helikopter i luften, sedan såg jag vraket i skogen och jag fick ont i magen, säger Elford i dokumentären The Speed Merchants.
– Det gör ont att förlora en vän och den söndagsmorgonen förlorade vi Jo.
Joakim Bonnier förolyckades på Le Mans den 11 juni 1972.

Joakim Bonnier.
Född 1930.
Död 1972.
Antal F1-lopp: 108.
Debuterade 1956 i Italiens GP (26 år gammal)
Karriärens sista lopp var USA:s GP 1971 ( Då var han 41 år)
Segrar: 1 – Hollands GP 1959.
Pole position: 1 Hollands GP 1959.
•••
Grattis på födelsedagen Jenson Button. Den nygifte McLarenföraren fyller 35 år i dag.
Han har kört F1 sedan 2000 då han fick ett kontrakt med Williams och han vann VM med Brawn GP 2009.

Det är McLarens hälsning.
•••
Vi hörs igen här i morgon, men följ och gilla oss på Facebook – Sportbladet Motor.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Andreas Lagnelius
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB