Startsida / Inlägg

Krascher, tekniska problem och nya domstolsförhandlingar

av Anna Andersson

Nu är dagens båda träningar avslutade, jag kommer att gå in på vad som hände där lite längre ner i bloggen, men först kan vi konstatera att fallet Giedo van der Garde och Sauber inte kommer att nå någon lösning under fredagen.
Det blir nya förhandlingar under lördagen (23.30 svensk tid) och domaren har uppmanat parterna att prata med varandra för att hitta en lösning. Van der Garde var på Albert Park i morse, klädd i Saubers teamoverall testsatt han Marcus Ericssons bil och från det holländska lägret sägs det att Saubers stallchef Monisha Kaltenborn har sökt en dialog med företrädarna för van der Garde. Än så länge har han ingen superlicens, den kräver det internationella bilsport förbundet av alla förare som ska köra F1, men det sägs att det enda som saknas är en underskrift av Sauber.
Med andra ord kommer affären att rulla vidare.

Sauber brukar vara ett öppet team, men den här helgen går det inte att få tag på någon information alls.
Jag förstår att ni är nyfikna, det är jag med och ibland undrar jag vad detta egentligen handlar om. Att skriva kontrakt med fyra förare (Adrian Sutil har också kontrakt) när man har två bilar känns som ett felsteg.
Men det känns lika illa att om man nu har fått sparken kräva tillbaka sin plats via en domstol. Vem vill jobba med dig då? Hur ska du kunna nå resultat när ingen vill jobba med dig? Vem vill skriva nästa kontrakt med dig när du hanterar situationen så?
På något sätt känns det som en revanschaktion från familjen van der Gardes sida. Vill han verkligen ha den där förarplatsen eller vill han köra in teamet i muren?
Får han en plats finns det andra förare som också kan stämma teamet.
Oavsett hur det slutar så lägger den ett mörkt moln över hela säsongspremiären och alla inblandade är förlorare.

•••
Nico Hülkenberg lämnade Force India för Sauber, men efter ett år återvände han till Force India. Nu är han inte alls överraskad över affären:
– Nej, inte eftersom jag en gång var en del av det stallet och jag vet hur det fungerar där.
– Han ( Van der Garde) vill bara ha det som han blev lovad och som han har rätt till. Då har han också rätt att sätta ner foten.
•••
Börjar 2015 som 2014 slutade?

Nu går jag in lite mer på vad som faktiskt hände på banan – i kort form för att få plats med så mycket som möjligt utan att det blir långrandigt:
•Mercedes dominerade, Nico Rosberg (1:27.697) var 0,100 sekunder före Lewis Hamilton. Värt att notera är att ingen av dem var nöjd med inställningarna på bilen. De har en träning till på sig att fixa det. Nytt för i år är att reglerna för Parc Ferme gäller från och med inledningen av det tredje träningspasset. Sedan är det alltså färdigjobbat med bilen.
Trots att Rosberg hade problem med DRS i inledningen känns bilen komplett, snabb med mjuka och hårda däck. Snabb med mycket och med lite bränsle. Det enda man kan konstatera r att avståndet inte verkar vara lika stort när det är mycket bränsle i bilarna, förhoppningsvis kan det ge oss spännande race.
Men det krävs mycket av den som vill slå Mercedes.
• Ferrari verkar ha tagit ett steg framåt. Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen var trea och fyra på den andra träningen. Det är möjligt att Räikkönen hade kunnat vara snabbare ändå, han hade problem med kopplingen och var inte nöjd efteråt.
•Kevin Magnussen kraschade i kurva sex under den andra träningen.

Hans teamkollega Jenson Button klagade över att motorn tappade i prestanda i slutet av passet. Under förmiddagspasset hade man också tekniska problem.
•Valtteri Bottas, Williams var femma. Hans teamkollega Felipe Massa däremot hade problem med en vattenläcka i motorn och kan köra igen i morgon.
•Hemmaföraren Daniel Ricciardo hade också tekniska problem. Han tvingades byta motor.
•Sauber körde inte det första passet, då testade Giedo van der Garde Marcus bil. Under det andra passet körde sedan Marcus Ericsson och Felipe Nasr. Nasr hann med 33 varv, Ericsson fick problem sedan den bakre hjulupphängningen brutit på vänster sida. Han körde 17 varv.
– Det var en okej start, men det var synd att vi fick ett tekniskt problem som tvingades oss att sluta köra ungefär mitt i det andra passet. Jag hann köra ordentligt med mediumdäcken och jag lyckades förbättra mina varvtider och fick en bättre känsla för bilen. Tyvärr hade jag ingen chans att testa de mjuka däcken. Allt som allt är det skönt att vara tillbaka i Austyralien, säger Ericsson i en kommentar.

•Hos Manor gick det inte heller något vidare, man fick inte bilarna klara att ens köra ut på banan.
•Toro Rossos Max Verstappen hade problem med ett batteri, men Red Bulls Juniorteam körde in sina bilar på plats 7 (Carlos Sainz) och tretton.
•Lotus fick in båda bilarna band de tio första, trots att bilarna snurrade ett par gånger på banan.
•Även Force India hade problem, framförallt med vibrationer:
– Så illa har det aldrig varit tidigare, sa Nico Hülkenberg som var tia – nästan tre sekunder efter Rosberg på ett enda varv.
• I dag skiljde det 1,2 sekunder mellan de båda gummiblandningarna. Det kan öka under helgen, enligt Pirelli.
Här hittar du F1-bevakaren. Där har du resultat från träningarna och fakta om banan. En bra grej för dig som vill ha koll på alla tider och statistik.

•••
Monisha Kaltenborn fanns med på den presskonferens som FIA anordnade i dag. Hon svarade inte på några frågor när det gäller processen mellan Sauber och van der Garde. Hon svarade inte heller på fråga:
– Med tanke på allt det som har hänt. Känner du att du är kompetent nog att leda ett F1-team?

•••
Red Bull hade hoppats på att köra med den nya kortare nosen i helgen. Den ska tydligen ge 0,2 sekunder, men det blir inget. Den klarade inte FIA:s krocktest.