Startsida / Inlägg

Ferrari: Vi ska göra det omöjliga möjligt

av Anna Andersson

När Ferrari får chansen – så tar man den. Så kan vi sammanfatta Singapores GP. Sebastian Vettel som imponerat hela helgen tog sin tredje seger för säsongen och knappade även in på VM-ledaren Lewis Hamilton och VM-tvåan. Ferrari som redan nu är på jakt för att kunna utmana Mercedes nästa år ser till att ta ut max av sina möjligheter, den här gången vann inte Vettel för att Mercedes klantade till det utan han vann för att han och hans team var bäst.
Även om det finns en risk att allt är tillbaka där vi var när vi tittar på Japans GP (Suzuka) om en vecka så var detta ett trevligt avbräck i vardagen.
Men tänk om, tänk om Ferrari har tagit in på Mercedes, sköter sina kort rätt och vi kan få till en riktig fajt i slutet av säsongen. Då kan det bli en fantastisk avslutning på en säsong som i alla fall i mina ögon varit lite väl enkelspårig än så länge.
Vill du läsa mer om dagens race gör du det här:
Sebastian Vettel sa efteråt att han anser att det finns en chans. Det har han i och för sig sagt flera gånger i år, men efter dagens uppvisning känns det som om det finns en strimma av hopp för alla som vill se en spännande avslutning av säsongen.
– Fredagen var inte perfekt, men vi gjorde ett bra jobb under natten och bilen var perfekt under kvalet. Det kändes otroligt och känslan när jag hade så mycket adrenalin i kroppen under kvalet går knappt att beskriva. Spå var det i dag igen, det var allt som allt en perfekt helg, säger han.
– Om vi får fler sådana helger som denna kan vi hota Mercedes. Vi ska se till oss och vad vi kan göra, vi kan inte påverka dem. Från vår sida handlar det om max attack och vi har en lite chans. Vi ska försöka göra det omöjliga möjligt.
Vad tror du? Klarar Ferrari det?
•••
Kimi Räikkönen gjorde också en imponerande insats, även om han hade större problem än Vettel och verkligen fick kämpa för sin tredjeplats.
•••

•••
Hos Sauber slog Felipe Nasr tillbaka och var bättre än Marcus Ericsson. Nasr var snabbast i kvalet och han var också den bättre av dem båda i racet. Ericsson slutade elva, det är första gången på fyra race som han är utanför poängplats.
Han hade en fas i loppet när han tappade rätt mycket och efteråt berättade han varför – man hade missat en inställning på ratten:

– Efter det första depåstoppet glömde vi tyvärr bort att trycka av knappen för depåstopp på ratten därför var bromsbalansen i bilen inställd på depåstopp och blockerade den bakre hjulaxeln, säger han.
– Det var synd. Ändå kunde jag konkurrera med våra direkta motståndare och det var bra att Felipe tog en poäng, även om jag är lite besviken över utgången av loppet.
•••
Inför racet skrev jag om det mystiska magnetfältet under jord som kan ställa till det för F1-förarna och troligen var det det som hände Felipe Massa och hans Williams:
– Jag växlade och bilen hoppade på tomgång. Jag trodde att jag hade tryckt på fel knapp på ratten, me jag var samtidigt säker på att jag hade gjort allt rätt. När jag sedan fick in ettan så fastnade jag där, säger han till Sky Sport.
– Efter ett eller två varv hände det igen och sedan var det samma sak ett par gånger per varv. Det gick inte att fortsätta. Jag har ingen aning om vad det berodde på, om det var växellådan, växeln i sig eller något helt annat. Jag vet inte.

•••
Max Verstappen fastnade redan i starten när han fick motorstopp och han var över ett och ett halvt varv efter sina konkurrenter, men med lite hjälp av säkerhetsbilen och en egen fajt så tog han sig upp i fältet. Den unge holländaren gjorde en ruggigt bra insats, trots att han hade gamla supermjuka däck och dåligt med bränsle i bilen slutade han åtta.
•••
Ingen av McLaren-Hondas bilar tog sig i mål.
•••
Nico Hülkenberg; Force India, straffas för incidenten med Felipe Massa och flyttas tillbaka tre placeringar i starten av Japans GP nästa vecka.
•••
Lewis Hamilton bröt i Singapore, det var första gången i år som han inte tog någon poäng. Där tappade mästaren många viktiga pinnar, men han behåller ledningen i mästerskapet.
Han jagas främst av Nico Rosberg som trots samma förutsättningar inte alls har varit lika snabb sett till hela säsongen och han verkar dessutom inte vara lika stark mentalt.
Nu anser flera experter att det är dags för honom att ta tag i situationen:
– Antingen samlar han ihop sig och slår Hamilton. Eller så måste han byta team, säger Red Bulls frispråkige motorsportkonsulent Hemlut Marko till Bild och den tidigare teamchefen Eddie Jordan är inne på samma spår:
– Vad Nico kan göra i kampen mot Lewis? Ingenting. Han har just nu varken koll på Lewis, tempot eller självförtroendet. När du har tagit två titlar har du helt enkelt större kulor och då kör du helt enkelt snabbare.
Kan Nico Rosberg slå Lewis Hamilton? Vad tycker du att han ska göra? Stanna hos Mercedes och försöka en säsong till eller byta team?
•••
Nu är det dags att jobba för tidningen. Återkommer dock med fler citat här under eftermiddagen – kvällen.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB