Startsida / Inlägg

Vettel – wieder ganz vorne

av Anna Andersson

Vi har Sebastian Vettel och Ferrari i pole position inför Singapores GP. Det var 61 lopp sedan en Ferrari startade först, Tysklands GP 2012.
Intill honom står Daniel Ricciardo, Red Bull. Även i andra startled står det en bil från Ferrari och en från Red Bull.
Det var det bästa som kunde hända F1 hösten 2015. ’
Mercedes har dominerat hela säsongen, men den krävande stadsbanan i Singapore passar inte alls deras bil och därför fick Mercedes styrk. Jag kan inte tänka mig att deras bil plötsligt har tappat all fart, utan det handlar nog mer om förhållandena i Singapore än något annat. Det är mycket möjligt att Mercedes är tillbaka i topp i Suzuka om en vecka, men just nu njuter i alla fall jag över att vi får se ett par andra förare i de första två startleden.
Singapores GP är den bana som har flest kurvor under säsongen, det är ett race där det väldigt ofta är en säkerhetsbil på banan, det är en väldigt ojämn bana med många jobbiga kantstenar, det är hög luftfuktighet, det är ett av säsongens långsammaste och tar nästan alltid två timmar och det körs motsols. Kort sagt en bana som inte är som någon annan.
Jag ser fram emot att få se ett spännande lopp där förhoppningsvis flera förare kan vara med och slåss om segern.
Vill du läsa mer om kvalet gör du det här:

Här är resultatet från kvalet:

1 Sebastian Vettel Ferrari 1m43.885s –
2 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m44.428s 0.543s
3 Kimi Räikkonen Ferrari 1m44.667s 0.782s
4 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m44.745s 0.860s
5 Lewis Hamilton Mercedes 1m45.300s 1.415s
6 Nico Rosberg Mercedes 1m45.415s 1.530s
7 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m45.676s 1.791s
8 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m45.798s 1.913s
9 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m46.077s 2.192s
10 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m46.413s 2.528s
11 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m46.305s 2.420s
12 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m46.328s 2.443s
13 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m46.385s 2.500s
14 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m46.894s 3.009s
15 Jenson Button McLaren/Honda 1m47.019s 3.134s
16 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m46.965s 3.080s
17 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m47.088s 3.203s
18 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m47.323s 3.438s
19 Will Stevens Marussia/Ferrari 1m51.021s 7.136s
20 Alexander Rossi Marussia/Ferrari 1m51.523s 7.638s

•••
Vettel har tre segrar i Singapoore – tar han sin fjärde i morgon?
•••
Marcus Ericsson hade stora förhoppningar inför Singapores GP med tanke på att teamet har flera aerodynamikuppdateringar, men återigen så hade man stora problem på en bana där det krävs mycket downforce. I Monaco klarade ingen av Saubers bilar sig vidare från Q1, det gjorde man inte i Ungern eller Singapore heller – på tre banor där downforcen är avgörande. Både Ericsson och Nasr var besvikna efteråt .
– Det var inte riktigt lyckat. Det är väl lite mer frustrerande när vi nu hade uppdateringar med oss, men det är inte vår bana. Den är ojämn, det är mycket kantstenar och det gillar inte vår bil, det bör däremot bli bättre till nästa lopp i Suzuka. Det är bara att ta nya tag, vi hade hoppats på Q2, säger Ericsson till Viasat.
– Det blir ett tufft race, det är svårt att starta långt bak. Samtidigt har vi tagit poäng tre lopp i rad och det gäller att vara där just när det ska avgöras. Vi satsar på poäng igen, det är en stadsbana där mycket kan hända.
Förarna som försvann i Q1: Felipe Nasr (Sauber), Marcus Ericsson (Sauber), Pastor Maldonado (Lotus), Will Stevens (Manor-Marussia) och Alexander Rossi (Manor-Marussia). Ni har säkert noterat att det är Alexander Rossi som kör för Marussia i helgen. Han ska köra fem av de avslutande sju loppen. Han ersätter Roberto Mehri som kört hittills under året. Spanjoren är rätt besviken, han fick inte reda på att han måste stå över helgens lopp innan han hade anlänt till Singapore.
•••
Red Bull har ingen motorpartner för kommande säsong. Enligt den chefstjuren Dietrich Mateschitz arbetar man nu för ett samarbete med Ferrari, även om man inte riktigt tror på det.
– Det vore en acceptabel lösning för de kommande tre åren, säger han, även om han inte tror på någon VM-titel.
– Om Ferraris fabriksteam med Vettel bakom ratten inte klarar av att vinna titeln kommer vi heller inte kunna göra det, men vi nå en startplats i de första tre leden och köra upp på pallen.
Han pratar också om separationen från Renault i Salzburger Nachrichten:
– Det fanns ingen anledning att vi fortsatte samarbetet, man kan inte utsätta teamet för mer än så, säger han.
– Läget är hopplöst, men inte allvarligt. Der är inte vårt mål att sluta femma eller sexa i VM, vi behöver en ny motor.
Det finns en annan teori om framtiden också, enligt Eddie Jordan kommer VW, som numera är s framgångsrika i rally-VM, köper upp Red Bull och blir ett fabriksteam – men att Red Bull fortsätter som huvudsponsor.
– De har diskuterat detta lite löst de senaste året, säger Jordan.
– Det diskuteras att VW blir det fjärde fabriksteamet och Red Bull sponsrar dem. Det gör båda parter till vinnare.
Det ryktas om att Red Bull har haft möten med Audi om en eventuell gemensam framtid och även om Audi dementerar att man ska ta över Red Bull via VW så vet den som har koll på Red Bull vet att teamet är väldigt kreativt i sitt sätt att tänka och agera. Vi får helt enkelt vänta och se.
•••
Här kan du se Marcus Ericsson svara på fansens frågor:

•••
Är det kärleken som har gett honom vingar? Max Verstappen flög fram på gatorna i Singapore. Han är ju numera tillsammans med den svenska racerföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky som kör Audi TT Cup. Hon berättar om deras relation här:

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB