Tysk oro
avMercedes lämnade Singapore med tunga steg. Ingenting fungerade eller som Toto Wolff sa efteråt:
– Sett till vår pace så var plats fyra max, när det gällde Lewis testade vi allt för att lösa det problem som gjorde att hans motor tappade kraft, men vi kunde inte göra någonting åt det och då parkerade vi bilen. Han tappade många viktiga poäng. Ända sedan vi tog ut bilen på banan i fredags har vi legat efter och vi ha inte kunnat gå framåt så mycket som vi hade velat.
– Nu måste vi analysera allt in i minsta detalj för att se vad som gick fel så att vi kan lära oss av det.
Målet är att vara tillbaka i god form på Suzuka om ett par dagar.
– Bilen är den samma, vi har inte förlorat i prestanda och även om jag är pessimist av naturen så tror jag inte att vi kan tappa så mycket på bara någon vecka, säger han.
– Jag tror inte att det är möjligt att hitta 1,5 sekunder per varv på en vecka. Vi har pratat med våra förare och de säger att däcken slets enormt hårt och det kunde vi inte hitta någon förklaring på.
Han tror att farten finns där, men menar på att man måste hitta rätt balans i bilen. Det är inte så många dagar kvar, men sett till banans karaktär är det en stor skillnad på Suzuka och Singapore.
•••
Enligt rykten i Storbritannien så kommer Jenson Button kommande helg i Japan berätta att han avslutar sin F1-karriär efter årets säsong. En av anlednignarna är att McLaren-Honda inte är tillräckligt bra.
•••
Ferraris säsongsmål var tre segrar, det har man nu och vid fyra sa Maurizio Arrivabene att han skulle springa barfota i en mil.
Nu höjer han säsongsmålet till fem segrar.
Segern i Singapore var Sebastian Vettels 42:a, nu har han fler segrar än Ayrton Senna.
Här är för övrigt texten från dagens tidning:
Ferraris målsättning är att ta titeln 2016.
Men segern i Singapore visar att teamet kan hota Mercedes redan i år.
Mercedes F1-team har dominerat säsongen, men i Singapore var teamet bara en skugga av sig själv. För första gången i år stod ingen silverfärgad bil i pole position och ingen av de två bilarna hade någonting med segern att göra. Nico Rosberg hade problem med mjukvaran under inledningen och kämpade sig i mål på en fjärdeplats samtidigt som Lewis Hamilton hade ett mekaniskt problem och inte tog sig i mål alls. Av den överlägsna silverpilen återstod mest grådassiga frågetecken och Mercedes kunde inte svara på varför man var så långt efter. Förhoppningen är att man ska vara tillbaka i vinnande form på Suzuka i Japan om ett par dagar, det är en bana som inte alls har samma karaktär som den i Singapore – men om så inte är fallet?
Tja, då kan det bli en spännande höst.
Samtidigt som Mercedes fallerade i Singapore så kunde Ferrari briljera. Sebastian Vettel tog pole position efter ett magiskt kvalvarv och i loppet gjorde han allt rätt. Därför vann han sin tredje seger för säsongen och tog in flera viktiga VM-poäng. Nu skiljer det 49 poäng mellan ledande Hamilton och tredjeplacerade Vettel, men racet i Singapore visar att det finns mer bakom Ferraris målmedvetna satsning mot 2016 än tomma ord. Ferrari är dessutom ett stall som lever på känslor, som är fantastiskt när det är inne i ett flyt och som har en man med fyra VM-titlar i den ena bilen och en dubbel världsmästare i den andra. Nu återstår det visserligen bara sex lopp, men en seger ger 25 poäng och även om Lewis Hamilton och Mercedes fortfarande är favoriter till att försvara titeln så vore det otroligt kul om det blev en kamp om den.
•••
Marcus Ericsson missade en poängplats, möjligen för att han tryckte på fel knapp.
– Efter det första depåstoppet glömde vi tyvärr att trycka av knappen för depåstopp på ratten därför var bromsbalansen inställd på depåstopp och blockerade den bakre hjulaxeln. Det var synd, säger han.
•••
Ferraris stallchef Maurizio Arrivabene lovade i augusti att han skulle springa tio mil barfota om teamet vinner fyra lopp i år. Nu har han tre segrar och höjer målsättningen till fem. Sebastian Vettel däremot vill inte prata om antalet vinster:
– Vi ska göra det omöjliga möjligt.
Kan de hota Mercedes redan i år?
•••
I går kväll bekräftade Lotus att Pastor Maldonado kör för teamet även 2016. Det är hans tredje säsong med teamet.
– Alla på Enstone vet att Pastor är en fantastisk person att arbeta tillsammans med och vi vet vad han kan göra på banan, säger chefen Gerhard Lopez.
När det gäller Romain Grosjean ryktas det om att han är på väg till nykomlingen Haas och när det gäller Renaults köp av teamet så sägs det att allt ska vara klart i slutet av september. Så ge det en vecka till.