Startsida / Inlägg

Nyheter inför 2016

av Anna Andersson

För någon vecka sedan publicerades den provisoriska tävlingskalendern för 2016. Den innehåller 21 lopp vilket är två mer än i fjol.
Men enligt det sportsliga reglementet för 2016 så ska VM-kalendern innehålla 20 lopp, det får inte vara mindre än åtta. Frågan är hur man löser den situationen?
Teoretiskt borde ett lopp strykas och det är bara att hoppas att inte Bernie Ecclestone och hans gäng får för sig att stryka någon av de klassiska banorna. De senaste veckorna har det ryktats om att Silverstone och Monza inte klarar av de höga avgifterna och därför kan få lämna mästerskapet, med andra ord samma sak som hände med Nürburgring i år.
I reglerna står också att den fastställda kalendern ska publiceras före den 1 januari det aktuella året.
Samtidigt så pratar vi om F1 och alla ni som älskar den sporten vet att när det gäller är ingenting skrivet i sten- och skulle det vara det så går det bra att välta stenen och skriva på andra sidan.
•••
Nej det blir inga motorer från 2015 på startlinjen 2016. Det har FIA bestämt. En motortillverkare måste förse sina kunder med samma motor som fabriksteamet har, just nu är det inte så.
Manor-Marussia kör exempelvis med Ferraris motor från 2014.
Samtidigt så träffas motortillverkarna i morgon och om alla teamen är eniga så kan det komma att bli förändringar i det som FIA bestämt. Med andra ord finns det utrymme för kompromisser.
Vad var det jag skrev om den där stenen?
•••
Marcus Ericssons team Sauber har, jämfört med fjolåret, haft en väldigt framgångsrik säsong.
Men ändå är stallet inte nöjt:
– VI har gjort misstag i år, mängder av misstag och det gör att jag inte kan vara nöjd, säger stallchefen Monisha Kaltenborn.
– Hade vi inte gjort dem hade vi kunnat ligga längre fram i mästerskapet.
27 av teamets 34 poäng kom under tre lopp början av säsongen och precis så jag och Stefan Johansson har påpekat här i bloggen så är det de första tre-fyra loppen som är enklast att ta poäng. Då har de stora teamen inte riktigt hittat rätt än, men när de sedan dra igång sin utvecklingskurva är det svårt för de mindre privatstallen att hänga med.
Marcus Ericsson och Sauber tog ett en poäng innan sommarlovet och sedan ytterligare två, men någon rejäl framgång var det inte förrän i Ryssland senast när Felipe Nasr var sexa och plockade åtta poäng, han är nu 13:e man i VM. Marcus Ericsson har som bäst tagit fyra poäng och det var i premiären. Svensken är 17:e man i VM.
– Jag förväntar mig inga under, men det hade kunnat vara bättre. Vi måste vara kritiska mot oss själva så att vi kommer tillbaka dit där vi en gång var, säger hon till motorsporttotal och påpekar att uppdateringarna som teamet gjorde ii Singapore var ett steg framåt.
– Vi har ett nytt koncept, det nya paketet var ett litet steg framåt, men nu ser vi vad som är möjligt när vi fortsätter år samma hål. Grunden måste finnas där.
•••
När det gäller däckvalen de sista loppen satsar Pirelli på soft och medium i USA, Mexiko och Brasilien. I finalen i Abu Dhabi är det supersoft och soft som gäller.
•••
Romain Grosjean lämnar Lotus för Haas, men vem som tar hans plats är inte klart. Jenson Button påtalar att Kevin Magnussen är redo för en ny chans 2016.
– Kevin förtjänar en plats i F1, säger Button.
– Han är den bäste föraren som finns på marknaden och jag rekommenderar varje team som har en ledig plats att välja honom. Han pressade mig till gränsen och ibland över den. Han lärde sig otrolgit mycket under det året vi jobbade tillsammans och det var en helt annan Kevin i slutet av året jämfört med början.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB